لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

هشدار سفير آمريکا درباره خروج نيروهای ائتلاف از عراق


رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد هشدار داد خروج نيروهای نظامی اين کشور از عراق می تواند به گسترش نفوذ ايران بيانجامد.
رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد هشدار داد خروج نيروهای نظامی اين کشور از عراق می تواند به گسترش نفوذ ايران بيانجامد.

رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد روز پنجشنبه هشدار داد خروج نيروهای نظامی اين کشور از عراق می تواند به گسترش نفوذ ايران بيانجامد.


سفير آمريکا در عراق همچنين ايران را متهم کرد که در صدد تضعيف دولت بغداد است تا بتواند حکومت عراق را« کنترل» کند.


قرار است رایان کراکر و ژنرال پتریوس فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق در پانزدهم ماه سپتامبر گزارش مشترکی را به کنگره آمريکا ارائه کنند . در اين گزارش تحولات امنيتی و سياسی در عراق بررسی شده و پيشنهادهايی را در زمينه ادامه حضور نيروهای آمريکايی در عراق ارائه می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کراکر درباره پيامدهای خروج نيروهای نظامی آمريکا از عراق گفت: «يکی از نگرانی ها اصلی من اين است که خروج نيروهای ائتلاف از عراق به گسترش چشم گير( نفوذ) ايرانيان خواهد انجاميد. بنابراين ما بايد نتايج چنين اقدامی را در نظر داشته باشیم».


رايان کراکر سفير آمريکا در عراق تا کنون سه بار با همتای ايرانی خود در بغداد ديدارکرده تا درباره نقش جمهوری اسلامی در خشونت و ناآرامی ها گفت وگو و مذاکره کند.


يکی از نگرانی ها اصلی من اين است که خروج نيروهای ائتلاف از عراق به گسترش چشم گير( نفوذ) ايرانيان خواهد انجاميد. بنابراين ما بايد نتايج چنين اقدامی را در نظر داشته باشیم
سفیر امریکا در عراق

ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که با پشتيبانی از شبه نظاميان شيعه، در نا آرامی های عراق دخالت دارد اما ايران با رد اين اتهام ها می گويد حضور نيروهای خارجی، عامل بی ثباتی عراق است


به گفته آقای کراکر ايران در صدد است تا «نفوذ بيشتر و فشاربيشتری» بر دولت عراق وارد کند.


«تشديد حمايت های ايران به شبه نظاميان عراقی»


پيشتر، ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق، گفته بود ايران ارسال سلاح به شبه نظاميان شيعه در عراق برای حمله به نيروهای آمريکايی افزايش داده تا از اين طريق بر گزارش ژنرال پتريوس درباره وضعيت عراق که ماه آينده منتشر می شود، اثر بگذارد.


ژنرال اوديرنو در گفت وگو با خبرگزاری رويترز گفته بود به دليل اين که کمک ارسالی از جانب ايران شتاب يافته، نيروهای آمريکايی نيز اکنون توجه بيشتری به شبه نظاميان می کنند.


ژنرال اوديرنو گفته بود:«به نظر من آنها (ايرانی ها) می خواهند که ما عراق را ترک کنيم. آنها (ايرانی ها) از بحث های سياسی در واشينگتن آگاهند و هدف نهايی آنها منحرف کردن توجه ها نسبت به مساله هسته ای اشان است».


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به رغم مخالفت های نمايندگان دموکرات و برخی جمهوری خواهان، از ماه فوريه تا کنون برای کاهش خشونت های قومی در عراق نزديک به ۳۰ هزار نيروی تازه نفس به اين کشور اعزام کرده است.


ژنرال اوديرنو می گويد نيروهای نظامی آمريکا در کاهش خشونت های قومی به موفقيت هايی دست يافته اند، اما اين پيشرفت ها نظامی نيازمند هماهنگی با تحولات سياسی در عراق است.


XS
SM
MD
LG