لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

رایس خواهان خودداری ترکیه از حمله به شمال عراق شد


خانم رایس می گوید دوران آسانی در روابط میان ترکیه و امریکا نیست.
خانم رایس می گوید دوران آسانی در روابط میان ترکیه و امریکا نیست.

کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، رودر گفت وگو با خبرنگاران گفت در تماس تلفنی خود در روز جمعه با رييس جمهوری، نخست وزير و وزير امورخارجه ترکيه خواهان «خودداری» اين کشور از حمله به شمال عراق شده است.


ترکيه در حال آماده شدن برای حمله نظامی به شمال عراق برای مقابله شورشيان مسلح کرد وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه (پ. ک. ک.) است. اين شورشيان از مناطق کوهستانی شمال عراق و هم مرز با ترکيه به عنوان پايگاهی برای حمله به داخل خاک ترکيه استفاده می کنند.


آمريکا نگران است در صورت حمله ترکيه به کردستان عراق، اين منطقه نسبتا با ثبات در کشور جنگ زده عراق نيز دستخوش هرج و مرج شود.


پيشتر رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، گفته بود که چنانچه کشورش تصميم بگيرد در تعقيب « پ. ک. ک.» به شمال عراق حمله کند، آماده پرداخت هزينه های چنين حمله ای خواهد بود.


در همين زمينه، پارلمان ترکيه هفته جاری طرحی را بررسی خواهد کرد که براساس آن به ارتش اين کشور اجازه داده می شود در صورتی که ضروری بداند، پايگاه های «پ. ک. ک.» را در شمال عراق هدف حمله قرار دهد.


کانداليزا رايس در تماس تلفنی خود در روز جمعه با رييس جمهوری، نخست وزير و وزير امورخارجه ترکيه خواهان «خودداری» اين کشور از حمله به شمال عراق شده است

خانم رايس می گويد در گفت وگوی خود با مقام های ترکيه تاکيد کرده است که «عراق با ثبات به نفع همه است و هراقدامی که باعث بی ثباتی آن شود به منافع همه ضرر خواهد زد.»


وزير امورخارجه آمريکا با تاييد بروز تنش در روابط دوکشور بعد از مصوبه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا درباره به رسميت شناختن کشتار ارامنه در دوران عثمانی به عنوان «نسل کشی»، گفت:«دوران آسانی در روابط میان دو کشور نيست و اين کاملا قابل پيش بينی بود.»


خانم رايس تصريح کرد دولت آمريکا خواهد کوشيد تا از تصويب طرح «به رسميت شناختن نسل کشی ارامنه» در کنگره آمريکا جلوگيری کند.


سفر هيئت بلندپايه آمريکا به ترکيه


خانم رايس درباره هدف سفر هیئت بلندپایه به ترکيه گفت: « اين هيئت برای کاهش تنش روابط ميان دوکشور به آنکارا خواهند رفت. »


در همين حال به گزارش خبرگزاری رويترز، دان فريد، دستيار وزير امور خارجه و اريک ادلمان، معاون وزير دفاع آمريکا روز شنبه برای کاهش تنش ميان اين عضو پیمان «ناتو» و همچنين ترغيب ترکيه به خودداری از حمله به شمال عراق به آنکار سفر کرده اند.


آقای ادلمان به هنگام ورد به آنکارا گفت که هدف سفر او به ترکيه اعلام ابراز تاسف از مصوبه اخير در کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا است.


از سوی دیگر، يک ديپلمات ترک به رويترز گفته است:«مقام های آمريکا در صدد مطرح کردن مساله شمال عراق هستند، اما از ديدگاه ما مساله اصلی مصوبه درباره ارامنه است».


در همين حال سفر کورساد توزمن، وزير تجارت ترکيه ، به واشينگتن در پی بالا گرفتن تنش ميان دو کشور، لغو شده است.


پيشتر ترکيه روز پنجشنبه يازدهم اکتبر سفير خود در واشينگتن را برای مشورت به آنکارا فراخوانده بود.


اعضای کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان کنگره آمريکا روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر، در مورد مصوبه ای که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» می نامد رای گيری و با ۲۷ ‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف اين لايحه را به تصويب رساندند.


مصوبه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا قرار است برای رای گيری در جلسه مجلس نمايندگان مطرح شود.


ترکيه، اين ادعای ارامنه درباره «کشتار يک و نيم ميليون نفر از ارامنه اين کشور و همچنين کوچ اجباری در راستای پاکسازی قومی » را رد می کند و می گويد در آمار کشته شدگان«اغراق» شده است .


ترکيه می گويد در جريان وقايع جنگ جهانی اول در حدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار از ارامنه و همين تعداد از ترک ها در جريان جنگ های داخلی کشته شده اند.


تاکنون برخی کشورها کشتار ارامنه در دوران عثمانی را «نسل کشی» قلمداد کرده اند که با واکنش دولت ترکيه مواجه شده و برای مدتی آنکارا روابط ديپلماتيک خود را با اين کشورها کاهش داده بود.


XS
SM
MD
LG