لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

«درخواست» شرکت های آمریکایی برای مجوز فروش قطعات هواپیما به ايران


گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که «بوئينگ» و «جنرال الکتريک»، دو شرکت هواپيماسازی آمريکا، درپی کسب مجوز لازم برای فروش قطعات یدکی هواپيماهای مسافربری به ايران هستند.

به گزارش روز جمعه دوم اسفندماه خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی «جنرال الکتريک» گفته است: اين شرکت از سال ۲۰۰۴ درخواست کرده بود به دليل مساله ايمنی مسافران، قطعات و وسايل يدکی مورد نياز هواپيماهای مسافربری ايران را تامين کند.

اين سخنگوی «جنرال الکتريک» تاييد کرده است که اين شرکت با توجه به توافق شش ماه بر سر برنامه هسته ای ایران درخواست خود را برای اخذ مجوز به تازگی دوباره مطرح کرده است.

ريکی کندی گفته است: ما در اين زمينه اصلا مساله مادی را مد نظر نداريم، بلکه کاملا اين درخواست بر پايه ايمنی پرواز است.

رويترز اضافه کرده است: يک منبع مرتبط با شرکت بوئينگ، بزرگترين شرکت سازنده هواپيماهای مسافربری،‌ نيز تاييد کرده است که اين شرکت نيز درخواست برای ارسال قطعات يدکی هواپيماهای مسافربری به ايران را ارائه کرده است.

شرکت بوئينگ در واکنش به درخواست رويترز برای تاييد یا تکذیب اين خبر، از اين خبرگزاری خواسته است تا با وزارت خارجه امريکا در اين زمينه تماس بگيرد.

مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمريکا حاضر به تاييد يا تکذيب اين خبر نشده اند.

درصورت صدور مجوز برای این دو شرکت آمریکایی، این نخسیتن بار پس از بیش از سه دهه خواهد بود که شرکت های هواپیما سازی امریکایی به ایران قطعات یدکی صادر خواهند کرد.

به گزارش رويترز، از سال ۱۹۹۰ تا کنون،‌ بيش از ۲۰۰ حادثه هوايی در ايران رخ داده است که در اين حوادث دست کم دو هزار نفر کشته شده اند.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از «یک مقام ایرانی» گفته بود با توافق ژنو، تهران اجازه خواهد یافت تا «برخی قطعات هواپیماهای» خود را بخرد و نیز تعمیراتی انجام دهد. هرچند به دلیل کهنگی هواپیماها خریدن قطعات آن‌ها نیز کار آسانی نیست، چرا که برخی از هواپیماهایی که در ایران از آنها استفاده می‌شود، مدتی‌ست از رده تولید و گاه ساخت قطعات خارج شده‌اند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) پانزدهم بهمن ماه سال جاری اعلام کرده بود که قطعات هواپیماهای ایرانی در انتظار صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، فرهاد پرورش گفته بود: شرکت‌های هواپیمایی ایران درخواست خرید قطعات مورد نیاز را به شرکت‌های سازنده خارجی داده‌اند و پس از صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا، این قطعات طی چند هفته آینده تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل ایران ایر پیش‌بینی کرده بود که شرکت‌های هوایی ایران بتوانند تا دو ماه قطعات مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

ناوگان هوایی ایران، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، طی سال‌ها فرسوده و در برخی موارد به‌دلیل کمبود قطعات و نبود امکان خرید هواپیماهای نو، مسافران را با خطراتی روبه‌رو کرده است.

معاون وزیر راه ایران در آذر ماه گذشته به خبرگزاری ایرنا گفته بود، ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران در حال حاضر زمین‌گیر شده است.
XS
SM
MD
LG