لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

کاخ سفيد: مسئله تاسيسات اتمی قم در مذاکرات با ايران مطرح می شود


عکسی ماهواره ای که گفته می شود از تاسیسات اتمی نزدیک قم گرفته شده است
عکسی ماهواره ای که گفته می شود از تاسیسات اتمی نزدیک قم گرفته شده است
در حالی که ايران می گويد در مذاکرات ژنو درباره تاسیسات غنی سازی در قم با گروه ۱+۵ مذاکره نخواهد کرد، آمريکا اعلام کرده است به رغم این خواست تهران، اين مسئله را مطرح خواهد کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه تاکيد کرد: آمريکا مسئله برنامه غنی سازی اورانيوم ايران در قم را در مذاکرات گروه ۱+۵ با اين کشور در ژنو مطرح خواهد کرد حتی در صورتی که ايران مايل مطرح شدن آن نباشد.

ايران قرار است با نمايندگان آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، روز پنج‌شنبه در ژنو مذاکره کند.

سخنگوی کاخ سفيد، در پاسخ به پرسشی درباره مطرح کردن نگرانی ها در مورد برنامه غنی سازی ايران به ويژه تاسيسات جديد در قم در مذاکرات روز پنجشنبه در ژنو گفت: شايد آنها (مطرح) نکنند، ولی ما اين کار خواهيم کرد.

وی افزود: آنچه که غير قابل انکار است اين است که ساخت اين تاسيسات نقض تعهدات آنها (ایرانی ها) در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنين قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد بوده است.

آقای گيبس اظهار داشت: ما خواستار آن هستيم که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی آزادانه به تاسيسات، کارکنان و اسناد مرتبط با اين تاسيسات دسترسی داشته باشند.

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند: ايران ۳۰ شهريور با ارسال نامه ای به آژانس اعلام کرده است که تاسیسات آزمايشی جديد غنی سازی اورانیوم را در دست احداث دارد. سازمان انرژی اتمی ایران می گوید نام این تاسیسات که در نزدیکی قم واقع شده، «فردو» است.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفيد همچنين تاکيد کرد: اين مسئوليت متوجه ايران است تا به جهان نشان دهد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است.

خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز روز سه‌ شنبه گفت که قدرت‌های غربی اين هفته از ايران خواهند خواست در مورد صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود تضمين‌هايی جدی بدهد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که درصدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.

«درباره تاسيسات اتمی قم مذاکره نمی کنيم»

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران می گويد: غنی سازی اورانيوم حق مسلم ايران است و جمهوری اسلامی در مذاکرات پنج شنبه با شش قدرت جهانی در اين مورد گفت گو نخواهد کرد.

آقای صالحی افزود: ايران حتی برای يک لحظه هم غنی سازی اورانيوم را به تعليق در نمی آورد.

وی همچنين گفت: ايران درباره تاسيسات جديد غنی سازی خود نيز مذاکره نمی کند، بلکه فقط درباره مسائل کلی هسته ای گفت و گو خواهد کرد.

مقام های جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد پيشتر گفته اند که در مذاکرات پنج شنبه فقط درباره بسته پيشنهادی ايران گفت و گو می کنند.
XS
SM
MD
LG