لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

محکومیت ایران توسط دادگاه فدرال آمریکا


انفجارمقر تفنگداران دريايی آمريکا در بيروت در سال ۱۹۸۳ دست کم ۲۴۱ کشته برجای گذاشت
انفجارمقر تفنگداران دريايی آمريکا در بيروت در سال ۱۹۸۳ دست کم ۲۴۱ کشته برجای گذاشت

يک قاضی دادگاه فدرال آمريکا روز جمعه دولت ايران را به پرداخت دو ميليارد دلار و ۶۵ ميليون دلار غرامت به خانواده قربانيان انفجار سال ۱۹۸۳ مقر تفنگداران آمريکايی در بيروت محکوم کرد.


انفجارمقر تفنگداران دريايی آمريکا در بيروت در سال ۱۹۸۳ دست کم ۲۴۱ کشته برجای گذاشت و تا بيش از حادثه ۱۱ سپتامبر مرگبارترین حمله به امريکايی ها محسوب می شد.


قاضی رويس لامبرت روز جمعه گفت دادگاه اميدوار است اين حکم سنگين هم درتسکين شاکيان موثر باشد وهم هشداری باشد برای عاملان اين رويداد تا بدانند حمله های غير قانونی به شهروندان ما تحمل نخواهد شد.


آقای لامبرت افزود که حکم صادره بزرگترين حکمی است که تا کنون برعليه يک کشور ديگر صادر شده است.


پيش از اين و در سال ۲۰۰۳، دادگاه ديگری رای داده بود که بر اساس شواهد موجود، در حمله مرگبار حزب الله لبنان به تفنگداران آمريکائی در سال ۱۹۸۳، ايران کمک های مالی و لجستيکی در اختيار حزب الله قرار داده بود .


صدها نفر از خانواده قربانيان در دادگاه فدرال در واشينگتن حاضر شده بودند تا از حکم صادره مطلع شوند.


دادگاه اميدوار است اين حکم سنگين هم در تسکين شاکيان موثر باشد و هم هشداری باشد برای عاملان اين رويداد تا بدانند حمله های غير قانونی به شهروندان ما تحمل نخواهد شد
قاضی رويس لامبرت

حکم دادگاه به بيش از هزار نفر از خانواده های قربانيان و کسانی که از حادثه جان سالم به در برده اند، اجازه می دهد تا که غرامت خود را از دارايی های مسدود شده ايران در آمريکا و سراسر جهان احذ کنند.


ايران هرگونه ارتباط با انفجار مقر تفنگداران آمريکايی بيروت را رد می کند و هيچ نماينده ای از اين کشور در دادگاه حضور نداشت.


محکوميت ايران به پرداخت غرامت به قربانيان الخبر


همچنين، قاضی رويس لامبرث دسامبرسال گذشته ايران را به پرداخت ۲۵۴ ميليون دلارغرامت به خانواده نوزده تن از قربانيان انفجار «الخبر»عربستان محکوم کرده بود.


دادگاه ايران را به دليل تغذيه مالی حمله به «برج الخبر» مقصر شناخت و دستور داد تا خانواده های اين قربانيان مبلغ مورد نظر را از اموال و دارايی های توقيف شده دولت ايران برداشت کنند.


در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ انفجار ماشينی مملو ازمواد منفجره درمنطقه مسکونی نظاميان آمريکايی در«الخبر» در نزديکی ظهران باعث مرگ ۱۹ امريکايی شد.


مبنای حکم صادره گزارشی از اف بی آی نهاد کشوری تحقيقات پليسی آمريکاست.تحقيقات اف بی آی درباره پرونده بمب گذازی «الخُبَر» حدود پنج سال پيش در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ منجر به تنظيم ادعانامه ای عليه ۱۳ عضو حزب الله لبنان شد.


به گزارش خبرگزاری رويتر در حکم ۲۰۹ صفحه ای قاضی لَمْبِرث آمده بود که «سردار پاسدار احمد شريفی به عضوگيری بمب گذاران «الخُبَر» پرداخته و کاميون بمب گذاری شده با همکاری سپاهِ پاسداران انقلاب اسلامی در پايگاه حزب الله در دره بقاع لبنان سر هم بندی شده بود ».


XS
SM
MD
LG