لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

واکنش آمريکا به سفر احمدی‌نژاد به کشورهای آمريکای لاتين


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درواکنش به سفر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران به کشورهای آمریکا لاتین، گفته است، در حالی که تحریم‌های بین المللی شدیدا جمهوری اسلامی را منزوی کرده است، به کشورهای جهان توصیه می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه ندهند.

ویکتوریا نولند گفته است: در حالی که رژیم فشار فزاینده را احساس می‌کند، شدیدا نیازمند دستیابی به دوستانی است به همین دلیل به جاهای مختلف دوره می‌کند تا بتواند دوستانی تازه ای را پیدا کند.

خانم نولند اضافه کرده است: ما به طور کاملا روشنی به کشورهای سراسر جهان نشان داده‌ایم که اکنون زمان تعمیق روابط امنیتی و اقتصادی با ایران نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نگفت که واشینگتن به طور مستقیم این دیدگاه‌ها را با کشورهایی مانند ونزوئلا و کوبا در میان گذاشته یا نه، ولی گفته است که با مقامات اکوادور و نیکارگوائه در خصوص سفر محمود احمدی‌نژاد تماس‌هایی برقرار شده است.

دفتر محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که وی از روز یکشنبه سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین را آغاز می‌کند. محمود احمدی‌نژاد در این سفر دوره‌ای به ترتیب به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور خواهد رفت. دراین سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، برخی معاونان و دستیاران رییس جمهوری، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجید نامجو، وزیر نیرو در این سفر خضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، جامعه جهانی باید برای ایران روشن کند که هرچه تعهدات بین المللی خود در قبال برنامه هسته‌ایش را نادیده بگیرد، بیشتر منزوی خواهد شد.

خانم نولند در ادامه گفت: ایران می‌توانند در انزوای بین المللی بماند، یا با اجرای تعهدات بین‌المللی خود و همکاری به جامعه بین المللی بپیوندد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران از این در خود سرپیچی کرده و برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.

طی ماه‌های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا نیز فشار‌های خود بر ایران را تشدید کرده‌اند. درهمین حال گفته می‌شود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد منع واردات نفت خام ایران به اتحادیه اروپا به توافق اولیه دست یافته‌اند.
XS
SM
MD
LG