لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

آمريکا: هنوز تصميمی درباره ادامه مذاکرات اتمی با ايران گرفته نشده است


دان شاپيرو ، سفير آمريکا در اسرائيل، می گويد که قدرتهای جهانی که طی ماه های اخیر دور تازه مذاکرات هسته ای با ايران را از سرگرفته اند، هنوز تصميمی در خصوص چگونگی این گفت و گو ها و ادامه این مذاکرات با جمهوری اسلامی اتخاذ نکرده اند.

به گفته آقای شاپيرو، «آمريکا و قدرتهای مذاکره کننده هنوز مردد هستند که گفت و گوهای هسته ای با ايران را چگونه ادامه دهند، یا حتی اگر تصميم به ادامه آن داشته باشند، اما هرچه که باشد آمريکا در همآهنگی کامل با اسرائيل و شرکای ديگر خود تصميم خواهد گرفت».

دان شاپيرو سفير آمريکا در اسرائيل گفت که پرزيدنت باراک اوباما همچنان متعهد است که مانع از دستيابی ايران به سلاح هسته ای شود و با اسرائيل و همپيمانان ديگر خود در جامعه جهانی برای ايجاد فشار بيشتر بر ايران همکاری دارد.

آقای شاپيرو سفير يهودی آمريکا در تل آويو اين اظهارات را در مصاحبه ای روز پنجشنبه با زبان عبری، اما با بخش عربی راديوی ملی اسرائيل، و در جريان ديداری از شهر ساحلی نتانيا بيان کرد؛ شهری که يک شب پيش از آن در آنجا وزيردفاع اسرائيل در سخنرانی در دانشکده امنيت ملی کشورش از لزوم مقابله هر چه سريع تر با برنامه هسته ای ايران سخن گفته بود.

سفير آمريکا در حالی بر آينده نامعلوم مذاکرات هسته ای با ايران را مطرح کرده است که علی باقری معاون دبيرشورای عالی امنيت ملی ايران پنجشنبه در مصاحبه با راديوی دولتی تهران گفت که مذاکرات هسته ای ميان ايران و قدرت های جهانی بزودی در استانبول در سطح کارشناسان هسته ای ادامه خواهد يافت، هر چند که آقای باقری تاريخ معينی را برای دور بعدی اين مذاکرات ذکر نکرد.

سه شنبه اين هفته آقای باقری خود در نشستی در استانبول با خانم هلگا اشميد معاون کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره برنامه هسته ای ايران گفت و گو کرده بود.

آقای باقری همچنين چهارشنبه در ديداری در آنکارا با احمد داوود اوغلو وزير خارجه ترکيه تأکيد کرد که در نتيجه مذاکراتش با خانم اشميد، مقرر شده است که گفت و گوها ميان ايران و کشورهای گروه ۱+ ۵ ادامه يابد.

درپی نشست اين هفته استانبول گزارش هايی نيز انتشار يافته بود مبنی بر اينکه ممکن است سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران خود بزودی با کاترين اشتون ديدار کند؛ اما اين گزارش از سوی دفتر خانم اشتون تأييد نشد.

سران اسرائيل در روزهای اخير گفته بودند که مذاکرات هسته ای جامعه جهانی با ايران و نيز تحريم های جدی برقرار شده عليه ايران «کافی نبوده است و هدف نهايی را فراهم نکرده است».

آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، سه شنبه گفته بود که مذاکرات بايد خاتمه يابد و «زمان عمل در برابر ايران فرا برسد»؛ او گفته بود: «زمانی برای مذاکره بود زمانی نيز برای عمل».

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل چهارشنبه در پيامی به آيين دوره فارغ التحصيلی دانشجويان دانشکده امنيت ملی کشورش گفت که «اسرائيل جامعه جهانی را برای مقابله با برنامه هسته ای ايران بسيج کرده است اما مسئوليت نهايی برای تأمين امنيت با خود اسرائيل است».

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز در سخنانی که در همين آيين در دانشکده امنيت ملی در شهر نتانيا بيان کرد گفت که «خطرات ناشی از يک ايران هسته ای بيشتر از عواقب يک حمله (به تأسيسات هسته ای ايران) است.

«وای.نت» تارنمای خبری روزنامه يديعوت آخرونوت چهارشنبه به نقل از يک «مقام بلندپايه اسرائيلی» بدون ذکر نام او نوشته بود که اهود باراک با احساسی مانند يک «منجی مذهبی»، می خواهد اسرائيل را به جنگ بکشاند.

چنين انتقادی در زمينه وجود «احساساتی همانند يک منجی مذهبی» در اهود باراک، شبيه اظهاراتی است که مئير داگان رييس پيشين موساد اسرائيل بارها در انتقاد از رويه ستيزه جويانه نظامی آقای باراک بيان کرده است.

در اين ميان، رايزنی های بيشتر ميان سران اسرائيل و آمريکا بر سر راهکارهای مقابله با برنامه هسته ای ايران هفته آينده با سفر دوباره لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا به اسرائيل به اوج خود خواهد رسيد.

اهود باراک در سخنرانی چهارشنبه شب خود در دانشکده امنيت ملی کشورش در آستانه سفر آقای پانه تا، اين امر را دوباره آشکارا مورد تأکيد قرار داد که اسرائيل و آمريکا هر چند از همآهنگی های کامل امنيتی برخوردار هستند اما اختلاف نظرهايی نيز بر سر ايران دارند.

آقای باراک گفت که يکی از نکاتی که اسرائيل و آمريکا در مورد ايران اتفاق نظر ندارند، زمان در حال گذر برای بسته شدن دريچه ای است که جهت مقابله با برنامه هسته ای ايران هنوز اندکی از آن گشوده مانده است.

وزير دفاع اسرائيل گفت هر کشوری نتيجه گيری خاص خود را از اين امر دارد ولی درهر حال، مسئوليت نهايی تنها وتنها بر دوش اسرائيل است.

اهود باراک اين را نيز گفت که «دشواری هايی که جامعه جهانی هم اکنون در قبال برخورد با سوريه دارد، يک بار ديگر ثابت می کند که اسرائيل برای تأمين امنيت خود، تنها بايد بر پای خويش بايستد و به هيچ کسی تکيه نکند».

اين در حالی است که شيمون پرز ، رييس جمهوری اسرائيل در روزهای اخير در مصاحبه با شبکه های تلويزيونی آمريکايی تکرار کرده و گفته بود که به قول باراک اوباما برای جلوگيری از هسته ای شدن ايران اطمينان دارد.

اما به گفته ناظران، اهود باراک در روزهای اخير به طرز فزاينده ای در صدد قانع کردن افکار عمومی اسرائيل است که هرگز در اين «توهم» نبوده است که در پی تشديد تحريم ها عليه ايران، سران تهران مسير برنامه هسته ای خود را تغيير خواهند داد.

آقای باراک چهارشنبه تأکيد کرد که «هزينه مقابله با چالش ناشی از ايران اتمی، در آينده بسيار بيشتر و وخيم تر از امروز خواهد بود».

این د رحالی است که آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران سه شنبه شب در ميهمانی افطار برای مسئولان ارشد جمهوری اسلامی گفته بود که مسير برنامه های ايران هيچ تغييری نخواهد کرد، و تأکيد کرد که «هر گونه نرمش ايران در گذشته (در زمان دولت محمد خاتمی) غرب را گستاخ کرد».
XS
SM
MD
LG