لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

آمريکا: ايران در مذاکرات جدی باشد، پاسخ مناسب دريافت خواهد کرد


جان کری ، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه ۲۰ بهمن ماه گفته است که در صورتی که ايران در مذاکرات آينده با گروه ۱+۵ بر سر برنامه اتمی اين کشور جدی باشد و نگرانی ها را برطرف کند، جامعه بین المللی آماده است به چنین رویکردی پاسخ مناسب بدهد.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، قرار است در روز هشتم اسفند (۲۶ فوريه) در قزاقستان پس از يک وقفه تقريبا هشت ماهه بارديگر مذاکرات اتمی با ايران را از سر بگيرند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری که در نخستين کنفرانس خبری خود به همراه جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا صحبت می کرد، گفته است: در صورتی جدی بودن ايران در اين مذاکرات و پاسخگويی به نگرانی ها، جامعه بين المللی آماده پاسخ به اين رويکرد ايران است.

جان کری همچنين گفته است: خواست من از ايرانی ها روشن است. ما آماده ايم بگذاريم ديپلماسی پيروز اين مقابله بر سر برنامه هسته ای آنها باشد.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در بهار سال جاری در مسکو برگزار شد. پيش از مذاکرات مسکو، ايران و گروه ۱+۵ مذاکراتی را در استانبول و بغداد انجام دادند. اين مذاکرات تاکنون نتيجه ملموسی را در پی نداشته و فقط طرفين با ادامه اين مذاکرات موافقت کرده اند.

نگرانی از نصب سانتريفوژهای پیشرفته

طبق اين گزارش جان کری همچنين از قصد ايران برای نصب سانتريفوژهای پيشرفته تر ابراز نگرانی کرده است.

گزارش ها حاکی است که ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع داده که در صدد است تا سانتريفوژهای جديدی را در تاسيسات نطنز نصب کند. سرعت غنی سازی اورانيوم در اين سانتريفوژ های پيشرفته از سانتريفوژها کنونی بيشتر است.

پيشتر سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز از تصميم ايران ابراز نگرانی کرده بود.

سخنگوی کاترين اشتون گفته بود اين تصميم ايران می تواند به ‌طور« قابل ملاحظه‌ای توليد مواد غنی‌شده» را افزايش دهد و نگرانی‌های موجود در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران را تشديد کند.

در همين حال فرانسه و بريتانيا نيز در اين‌ باره ابراز نگرانی کردند، به‌ طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که قصد ايران برای نصب سانتريفيوژهای جديد و پيشرفته در تاسيسات هسته‌ای نطنز «نشانه‌ای منفی» در آستانه مذاکرات احتمالی تهران و شش قدرت جهانی است.

ايالات متحده هم پيش از اين نسبت به برنامه جديد ايران برای نصب سانتريفيوژهای پيشرفته واکنش نشان داده و گفته بود که اين اقدام تنها به بحران هسته‌ای ايران شدت می‌بخشد.

کشورهای غربی می گويند، ايران در پوشش برنامه هسته ايش درصدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است. ايران با رد اين اتهام می گويد، برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG