لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

روابط اسرائیل- آمریکا و تحریم ها علیه ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (وسط) به همراه هری رید،‌ رهبر اکثریت دمکرات در سنا و میچ مک کانل،‌ رهبر جمهوریخواهان در سنا
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (وسط) به همراه هری رید،‌ رهبر اکثریت دمکرات در سنا و میچ مک کانل،‌ رهبر جمهوریخواهان در سنا
روزنامه اسرائيلی هاآرتص در مقاله ای نوشته است که اصرارهای اسرائيل به برقراری تحريم های بيشتر عليه ايران بيش از آنکه زيان بيشتری به ايران وارد کند، مناسبات اسرائيل و آمريکا را متشنج تر می کند.

آقای خِمی شالِو مفسر روزنامه هاآرتص جمعه بيست و هفتم دی نوشته است سردشدن روابط اسرائيل و آمريکا بر سر تفاوت ديدگاههای دو کشور در خصوص تحريم های ايران، در هفته های اخير و پس از دستيابی ايران و شش قدرت به توافق هسته ای افزايش يافته است.

بنوشته هاآرتص، دولت باراک اوباما تلاشهای اسرائيل را نزد حاميان خود با هدف پيشبرد طرحی برای تحريمهای بيشتر عليه ايران، با هدف غايی خنثی کردن توافق هسته ای ايران و شش قدرت، لجاجتی «کودکانه» می داند و از اسرائيل ناخشنود است.

هاآرتص يادآور می شود که کشاندن سناتورهای آمريکا از سوی اسرائيل به درپيش گرفتن رويه سخت گيری بيشتر در برابر ايران مانند رفتار جاستين بی بر خواننده مشهور ۱۹ ساله کانادايی است که به تازگی در يک ماجرای درگيری با همسايگان خود در کنار ويلای محل زندگی اش در کاليفرنيای جنوبی گرفتار شده است.

هاآرتص می نويسد جان استيوارت کمدين معروف آمريکايی اين هفته در برنامه «ديلی شو» رفتار سناتورهای حامی طرح تحريم های بيشتر عليه ايران را، با وجود دستيابی ايران و کشورهای ۱+۵ به توافق هسته ای، «بلاهت های يک انسان غير بالغ» مانند لجبازی های جاستين بی بر دانست.

بنوشته هاآرتص، انتقاد گزنده ای که جان استيوارت در برنامه پرطرفدار خود عنوان کرد، تنها بخشی از موج انتقادهای دامنه داری است که در روزهای گذشته رسانه های مهم آمريکابخاطر طرح يادشده سناتورها عليه ايران مطرح کردند.

هاآرتص نوشته است انتقاد در واشينگتن از سناتورهای کشورشان و لابی اسرائيلی به ابعادی در رسانه های رسيد که کمتر در دوره اخير دريک مسئله مربوط به آمريکا در رسانه های اين کشور سابقه داشته است.

آقای شالو که گزارشگر قديمی هاآرتص مقيم آمريکاست، در مقاله خود افزود روز چهارشنبه گذشته که باراک اوباما سناتورهای هم حزبی اش را به کاخ سفيد فراخواند تا «خطرات ناشی از پيشبرد طرح تحريم های بيشتر عليه ايران» را به آنها گوشزد کند، مجريان برنامه های مهم سياسی آمريکا، يکی پس از ديگری سناتورهای حامی اين طرح را محکوم می کردند.

بنوشته هاآرتص، مجريان اين برنامه های تلويزيونی در انتقاد از سناتورها می گفتند، کمتر سابقه داشته که سنای آمريکا با رفتارهای بدور از خرد خواسته باشد در يک توافق مهم جهانی که برای آن کوشش بسيار شده است، «خرابکاری» کند.

بنابراين گزارش، شبکه ام اس ان بی سی درانتقاد خود حتی گفت «سناتورها با اين طرح، آمريکا را به جنگ ديگری، و اين بار با ايران، می کشانند».

آقای خمی شالو نوشت، حتی جفری گلدبرگ روزنامه نگاری که در واشينگتن او را «حامی پيشانی سفيد اسرائيل» می نامند، زبان به انتقاد گشوده و در واشينگتن پست نوشته است، طرحی که سناتورها برسر آن اصرار کرده بودند، «آمريکا را به جنگ نزديک می کند و ايران را حتی در نزد همپيمانان آمريکا به عنوان قربانی لجبازی ها و شيوه تهاجمی آمريکا، به تصوير خواهد کشيد».

هاآرتص نوشته است، درحالی که ۵۹ سناتور (از يکصد عضو مجلس سنا) از طرح تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کرده بودند، اما فشارهای دولت باراک اوباما و سخنان رييس جمهوری ظاهراً دارد ثمر می دهد و سناتور هری ريد رهبر دموکراتهای سنا گفت «موعدی برای ارائه طرح به سنا و رای گيری در مورد آن تعيين نشده است».

هاآرتص نوشت، سناتور يهودی چپگرا که با طرح تشديد تحريم ايران در مقطع کنونی مخالفت می کرد، در مورد مصوبه کنگره که دولت آمريکا را به اعطای «کمک های نظامی، اقتصادی و سياسی» به اسرائيل در صورت تصميم اسرائيل به حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران «موظف» می کند، اين هفته در اظهاراتی «تابو شکنانه» گفت «هرچند نگرانی های اسرائيل را درک می کنم اما نمی توانيم اجازه دهيم که اسرائيل برای آمريکا تعيين کند کی و چگونه وارد جنگ شود».

بنوشته هاآرتص، اين اظهارات کم سابقه تنها سخن خانم فاينستاين نيست؛ بلکه در تمامی واشينگتن اين نظر بيشتر به گوش می رسد که چرا اسرائيل بايد برای آمريکا تعيين تکليف کند.

هاآرتص نوشت اين گونه اظهارات «تابو شکنانه» حرف دل شخصيت هايی است که بخاطر ملاحظات بسيار، تا کنون به چنين صراحتی درمورد اسرائيل سخن نمی گفتند.

بنوشته هاآرتص، طرحی که اسرائيل توسط سناتورها در صدد پيشبرد آن بود، به تشديد شکاف ميان لابی حامی اسرائيل با افکار عمومی آمريکا منجر شده و ممکن است که اتفاقاً ايران از اين شکاف به سود خود بهره برده و شکاف را عميق تر کند.

آقای خِمی شالِو نوشته اشت، البته مناسبات اسرائيل و آمريکا هنوز «عميق، گسترده، و ريشه دار» است اما واردشدن لطمات پی درپی در طول سالهای گذشته به اين روابط، دارد نتايج خود را نشان می دهد و «مانند طبيعت، می تواند درختی تنومند را نيز يکباره بشکند».

بنوشته شالِو، آمريکا و نهادهای سياسی اين کشور هنوز نيز در مورد حفظ منافع واقعی امنيت اسرائيل کوشا هستند اما تشديد تحريم ها عليه ايران در چارچوب نياز حياتی برای منافع اسرائيل نيست.

هاآرتص نوشت، اصرار اسرائيل از طريق گروههايی که مجری خواسته های او هستند، با هدف خنثی کردن توافق هسته ای موقت بدست آمده ميان ايران و قدرت ها؛ توافقی که اسرائيل از آغاز با آن مخالف بود، رفتاری غير منطقی و ستيزه جويی بچگانه است.
XS
SM
MD
LG