لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

درخواست برای تحقيقات تازه درباره کشته شدن خبرنگاران در عراق


نمیر نورالدین ، عکاس رویترز، که در جریان حمله هليکوپتر نظاميان آمريکايی کشته شد
نمیر نورالدین ، عکاس رویترز، که در جریان حمله هليکوپتر نظاميان آمريکايی کشته شد
يک گروه طرفدار روزنامه نگاران و رسانه ها در آمريکا روز دوشنبه طی نامه ای از وزير دفاع ايالات متحده امريکا خواست که تحقيقات جامع، بی طرفانه و عمومی خود را در خصوص کشته شدن ۱۶ روزنامه نگار و ۳ تن از کارکنان رسانه های ديگر که توسط نيروهای آمريکايی درجريان جنگ عراق کشته شدند انجام دهد.

کميته حمايت از روزنامه نگاران که مقرآن در نيويورک است با ارسال نامه ای به رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا خواسته که تحقيقاتی جامع درباره مرگ اين روزنامه نگاران و کارکنان شبکه های تلويزيونی انجام شود تا بتواند در برنامه های آموزشی آينده نيروهای نظامی آمريکا و روزنامه نگاران به منظور جلوگيری از بروز مجدد چنين حوادثی مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز به دنبال انتشار نوار ويديويی حمله هليکوپتر نظاميان آمريکايی به منطقه ای در بغداد و کشته شدن دهها تن از جمله دو گزارشگر خبرگزاری رويترز در سال ۲۰۰۷، اين موضوع مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمريکا اعلام کرد که هيچ برنامه ای جهت تحقيقات مجدد در خصوص حمله اين هليکوپتر نظامی آمريکايی را در دستور کار خود ندارد.

در اين حادثه نميرنورالدين ۲۲ ساله عکاس خبرگزاری رويترز و سعيد چماق ۴۰ ساله راننده و دستيار او کشته شدند.

برخی کارشناسان حقوق بين الملل و حقوق بشر پس از مشاهده اين ويديو می گويند که به نظر می رسد خدمه هليکوپتر آپاچی ارتش آمريکا به طورغير قانونی به سوی مردم آتش گشوده اند.

جوئل سايمون، دبير اجرايی کميته حمايت از روزنامه نگاران در اين نامه خواستار تحقیقات تازه در این باره شده است. همچنين فهرستی از اسامی روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها که جداگانه در جريان جنگ عراق بوسيله نظاميان آمريکايی کشته شدند به اين نامه ضميمه شده است.

در ميان افراد کشته شده نام چند تن ديگر از خبرنگاران خبرگزاری رويترز که در حوادثی جداگانه در سال ۲۰۰۳ کشته شده اند نيزديده می شود.

آقای سايمون گفته است: در حالی که ما هيچگونه مدرک قطعی مبنی برحمله عمدی نظاميان آمريکايی به خبرنگاران در دست نداريم اما در عين حال تحقيقات ما نشان می دهد که تحقيق در مورد اکثر اين کشتارها يا به صورت کافی صورت نگرفته ويا اينکه نتيجه اين تحقيقات منتشر نشده است.ما مجددا درخواست خود را مبنی بر يک تحقيق جامع، بی طرفانه و عمومی برای تمامی اين کشته شدگان را داريم.

ديويد شولزينگر يکی از سردبيران خبرگزاری رويترز درخواست جديدی در پيوند با مرگ اين روزنامه نگاران را که در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، داده است به وزارت دفاع آمريکا ارائه داده است.
XS
SM
MD
LG