لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

کلينتون: همکاری برای بستن اشرف در تعيين وضعيت مجاهدین خلق موثر است


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفته است که همکاری مجاهدين خلق در بستن اردوگاه اشرف تاثير مهمی در تصميم گيری ايالات متحده در خصوص وضعيت اين گروه در فهرست «گروه‌های تروريستی خارجی» دارد.

هيلاری کلينتون که با اعضای کنگره آمريکا صحبت می‌کرد، گفته است: «با توجه به تلاش‌ها برای جابه‌جايی ساکنان (اردوگاه اشرف)، همکاری مجاهدين خلق برای بستن صلح آميز و موفقيت آميز اردوگاه اشرف، پايگاه اصلی شبه نظامی مجاهدين خلق، يک عنصر کليدی در هرگونه تصميم گيری در خصوص وضعيت سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی خارجی است.»

در همین زمینه، يک مقام ارشد دولت آمريکا که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رويترز گفته است: اظهارات خانم کلينتون در روز چهارشنبه پيامی عمدی به مجاهدين خلق بود.

اين مقام آمريکايی اضافه کرده است:«يکی از دلايلی که ما می خواستيم اين پيام را بدهيم اين است که همکاری مجاهدين خلق تاکنون ناهمگون و متناقض بوده است.»

اين مقام آمريکا اضافه کرده است: واشينگتن می خواست به مجاهدين نشان دهد که راهی به جلو برای همکاری در بستن اردوگاه اشرف وجود دارد.

اين مقام آمريکايی در ادامه اضافه کرده است:«اگر آنها تصميم بگيرند که مقابله بکنند، اين را بايد بدانند که رفتار آنها يک عنصر کليدی در تصميم درباره وضعيت (مجاهدين خلق) در فهرست گروهای تروريستی خارجی است.»

دولت ايالت متحده از سال ۱۹۹۷ سازمان مجاهدين خلق را در فهرست گروه‌های تروريستی آمريکا قرار داده است و طی ماه‌های اخير وزارت امورخارجه امريکا اعلام کرده است که در حال بررسی وضعيت اين گروه است اما تاکنون نظر خود را اعلام نکرده است.

در حالی خانم هيلاری کلينتون مساله جابه‌جايی ساکنان اردوگاه اشرف را مطرح کرده است که در ۲۹ بهمن ماه سال جاری نزديک به چهارصد نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه (آزادی) در نزديکی بغداد منتقل شدند.

جابه جايی ساکنان اردوگاه اشرف براساس توافقنامه بين سازمان ملل متحد و دولت عراق در ۲۵ دسامبر سال گذشته صورت گرفته است. طبق اين توافقنامه پس از انتقال نزديک به ۳ هزار و ۴۰۰ نفر ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه در نزديکی بغداد وضعيت آنها توسط کميسياريای عالی پناهدگان سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار می‌گيرد.

اعضای سازمان مجاهدين خلق از ۲۵ سال پيش و در دوران جنگ ايران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده اند. اين اردوگاه در ۶۵ کيلومتری شمال بغداد قرار دارد.

دولت عراق که مخالف حضور اعضای سازمان مجاهدين خلق در در این کشور است بيشتر تا پايان سال ۲۰۱۱ فرصت داده بود تا اعضای مجاهدين خلق اردوگاه اشرف را ترک کنند. به دنبال مذاکرات سازمان ملل متحد با دولت عراق، توافقنامه ای امضا شد که براساس آن مهلت برای خروج مجاهدين خلق از اردوگاه اشرف تمديد شد و قرار شد تا اعضای مجاهدين خلق به اردوگاه حريه منتقل شوند.
XS
SM
MD
LG