لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

استراتژی جديد آمريکا برای مقابله با نفوذ ايران در عراق


انتظار می رود جرج بوش رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود به افزايش ۲۰ هزار نيروهای نظامی در عراق اشاره کند
انتظار می رود جرج بوش رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود به افزايش ۲۰ هزار نيروهای نظامی در عراق اشاره کند

استراتژی جديد آمريکا که توسط جرج بوش روز چهارشنبه اعلام می شود شامل مقابله با اقدام «عوامل ايران و سوريه» که نيروهای ائتلاف را تهديد می کند، خواهد بود.


در بخشی هايی از خلاصه استراتژی جديد آمريکا در عراق که توسط کاخ سفيد منتشر شد به «مقابله با فعاليت عوامل ايران وسوريه در عراق که نيروهای ائتلاف را تهديد می کنند» به عنوان بخشی از راهبرد جديد اشاره شده است.


رييس جمهوری در سخنرانی امشب خود به طور مشخص درباره اشتباهات در آغاز عمليات در عراق سخن خواهد گفت
مشاور کاخ سفید

طبق اين گزارش، نيروهای آمريکايی «عمليات خود را عليه عوامل ايران افزايش خواهند داد».


به گزارش خبرگزاری آسوسيتدپرس، انتظار می رود جرج بوش رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود به افزايش ۲۰ هزار نيروهای نظامی در عراق اشاره کند.


در اين سخنرانی ۲۰ دقيقه ای، آقای بوش ضمن بیان این مطلب اين که تعداد نيروهای نظامی آمريکایی در عراق می بایست پیشتر افزايش یابد، استراتژی جديد آمريکا درعراق را تشریح خواهد کرد.


دن بارتلت، مشاور کاخ سفيد، در گفت وگو با شبکه سی.بی اس. گفت:«رييس جمهوری در سخنرانی امشب خود به طور مشخص درباره اشتباهات در آغاز عمليات در عراق سخن حواهد گفت».


هفت هزارتفنگداردریایی آمریکایی در دوگروه به استان انبار اعزام خواهند شد.هم اکنون نزديک به ۱۳۰ هزار نيروی نظامی آمريکايی در عراق مستقر هستند.


از زمان آغاز حمله آمريکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ بيش از ۳هزار سرباز آمريکايی کشته شده اند.


آقای بوش هم چنين در سخنرانی خود به انتقال و واگذاری کنترل حقظ امنيت ۱۸ استان عراق به نيروهای اين کشور در نوامبر سال جاری ميلادی اشاره خواهد کرد.


موضع حزب دمکرات درقبال استراتژی جدید


اما تصميم آقای بوش پيش از عملی شدن، با مخالفت های شدید برخی از نمایندگان دمکرات کنگره در واشينگتن مواجه است..


سناتور رابرت برد از حزب دمکرات گفت:«به نظرمن، احتمال وجود دارد که ما در عراق در حال انجام اشتباه اساسی هستيم و در جهت نادرستی گام بر می داريم». او افزود:« ما بهتر است به دنبال راهکاری برای کاهش نيروهای باشيم».


بر اساس طرح اخير، بودجه چند ميليارد دلاری تنها در صورت موافقت کنگره در اختيار جرج بوش قرار خواهد گرفت.


اگرچه هنوز روشن نيست که اين طرح به تصويب برسد اما طرح آن، نخستين رويارويی جدی دموکرات ها با سياست های کاخ سفيد بر سر مساله عراق محسوب می شود.


به گفته سناتور هری ريد از حزب دموکرات، دمکرات ها «هر آنچه در توان دارند» برای محدود کردن جنگ عراق، به استثنای کاهش بودجه نيروهای فعلی، به کار خواهند گرفت

به گزارش آسوشيتد پرس در حال حاضر دموکرات ها در نحوه مخالفت با گسترش نيروها توافق نظر کامل ندارند.


اما به گفته سناتور هری ريد از حزب دموکرات، اعضای اين حزب «هر آنچه در توان دارند» را برای محدود کردن جنگ عراق به استثنای کاهش بودجه نيروهای فعلی به کار خواهند گرفت.


بر اساس قانون اساسی آمريکا، رييس جمهوری ايالات متحده از قدرت ويژه ای برای آغاز و اداره جنگ برخوردار است اما کنترل هزينه ها بر عهده کنگره قرار دارد.


سناتور کندی که طرح اعزام نکردن نيروی بيشتر به عراق را ارائه داده است می گويد «بهترين راه برای حمايت از سربازان آمريکايی، مخالفت با فرستادن نيروی بيشتر به مهلکه ای از جنگ داخلی است که تنها می تواند به دست مردم و دولت عراق حل شود».


در همين حال اما خواسته های حزب دموکرات که از آغاز سال ۲۰۰۷ کنترل هر دو مجلس کنگره آمريکا را در دست دارند با مخالفت بسياری از اعضای حزب جمهوري خواه جرج بوش مواجه است.


به گفته آقای بوش طرح افزايش نيروهای آمريکايی در عراق از سوی نوری المالکی نخست وزير اين کشور پيشنهاد شده است.


XS
SM
MD
LG