لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

واکنش آمریکا به ضبط گذرنامه سه ایرانی - آمریکایی


هاله اسفندیاری مديربرنامه خاورميانه مرکز مطالعات «وودرو ويلسون» روز سه شنبه دستگیر شد
هاله اسفندیاری مديربرنامه خاورميانه مرکز مطالعات «وودرو ويلسون» روز سه شنبه دستگیر شد

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه نهم ماه مه از ايران خواست به سه نفر که تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارند و پاسپورت آنها ضبط شده، اجازه خروج بدهد.


دکتر هاله اسفندياری، مديربرنامه خاورميانه مرکز مطالعات «وودرو ويلسون»، که به ايران سفر کرده است پس از چهارماه تلاش برای دريافت اجازه خروج از کشور سرانجام روز سه شنبه توسط مقام امنيتی جمهوری اسلامی دستگير و به زندان اوين منتقل شده است.


دکترهاله اسفندياری، مديربرنامه خاورميانه مرکز مطالعات «وودرو ويلسون»، که به ايران سفر کرده است پس از چهارماه تلاش برای دريافت اجازه خروج از کشور سرانجام روز سه شنبه توسط مقام امنيتی جمهوری اسلامی دستگير و به زندان اوين منتقل شده است

نازی (پرناز) عظيما، گزارشگر راديو فردا که در پراگ، پايتخت جمهوری چک اقامت دارد، چهارماه پيش به ايران سفر کرد وهم اکنون در تهران است و نمی تواند کشور را ترک کند زیرا مقام های قضايی و امنيتی، گذرنامه ايرانی او را ضبط کرده اند.


آقای مک کورمک از ذکر نام نفر سوم خودداری کرد ولی افزود که دولت آمريکا، از نزدیک، وضعیت این سه نفر را پیگیری می کند.


سخنگوی وزارت خارجه آمريکا با انتقاد از نحوه رفتار جمهوری اسلامی با این افراد گفت:«ما خواهان بازگشت آنها به آغوش خانواده هايشان هستيم».


آقای مک کورمک با با اشاره به سوابق آکادميک و روزنامه نگاری خانم اسفندياری و خانم عظيما افزود :«معلوم نیست چرا حکومت ايران باید از اين افراد بترسد».


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تصريح کرد اين افراد تهديدی برای مردم ايران و جمهوری اسلامی نيستند. به گفته وی، آنها در گذشته بدون هيچ مشکلی بارها به ايران مسافرت کرده اند.


نازی (پرناز) عظيما، گزارشگر راديو فردا چهارماه پيش به ايران سفر کرد وهم اکنون در تهران است و نمی تواند کشور را ترک کند

روزنامه واشينگتن پست به نقل از نزديکان و همکاران اين سه زن نوشته است که آنها «گروگان های نرم» اند که در جريان واکنش جمهوری اسلامی به ۷۵ ميليون دلاری که سال گذشته دولت آمريکا برای گسترش دمکراسی در ايران اختصاص داد، گير افتاده اند.


همچون نازی عظيما که در بهمن ماه سال ۸۵ برای ديدار با مادر سالخورده و بیمار خود به تهران رفته بود، هاله اسفندياری نیز برای عیادت از مادر ۹۳ ساله خود به ایران سفر کرده بود.


پس از آنکه مقام های جمهوری اسلامی مانع خروج این افراد از ایران شدند، با بازجوهايی رو به رو گشتند که در تلاش کسب اطلاعاتی درباره «سياست های دولت آمريکا در قبال ايران» هستند.


به گفته خانواده هاله اسفندياری، او برای همکاری با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی زیر فشار قرار گرفته اند. هر دوی آنها، حاضر به همکاری نشده اند.


XS
SM
MD
LG