لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

آمريکا ادعای همکاری با گروه جندالله در ایران را «مسخره» خواند


به دنبال پخش «اعترافات» عبدالمالک ریگی در تلویزیون «پرس تی وی» وابسته به ايران مبنی بر همکاری واشینگتن با گروه جندالله، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با رادیو فردا اين ادعا را «مسخره» خواند.

شبکۀ خبری پرس تی وی، از قول عبدالمالک ريگی ادعا کرده است که در ديدار با عوامل سازمان جاسوسی آمريکا در دوبی، به وی قول حمايت همه جانبه و در اختيار گذاردن پايگاهی با تسليحات نظامی در «مناس» واقع در نزديکی بيشکک در قرقيزستان داده شده بود.

جان سوليوان يکی از سخنگويان وزارت امور خارجۀ آمريکا، نيمروز پنجشنبه، در گفت گو با نادر صديقی خبرنگار «راديو فردا» در واشينگتن گفت: «هرگونه ادعای رابطۀ ايالات متحده با جندالله و يا تروريسم ديگری در ايران پوچ و بی معناست.»

جان سوليوان افزود: «ايالات متحده در سراسر گيتی، در عمليات ضد تروريستی در گير است و از هيچ نوع فعاليت تروريستی در هيچ نقطه ای پشتيبانی نمی کند. هر گونه ادعائی در زمينۀ دخالت آمريکا، مسخره است.»

روز چهارشنبه نيز وزارت خارجۀ آمريکا، اتهام حمايت از عبدالمالک ريگی را رد کرده بود.

در همين زمينه، یکی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا نيز روز سه شنبه در گفت وگو با «راديو فردا» گفته بود: آمريکا قويا هر نوع تروريسم را محکوم می کند و از گروه های تروريستی حمايت نمی کند.

وی اضافه کرده است: آمريکا از هيچ شکلی از تروريسم در داخل ايران حمايت نمی کند. ما به همکاری خود با جامعه جهانی برای کوتاه کردن دست سازمان های تروريستی ادامه می دهيم تا از اين طريق مانع حملات انها به شهروندان بيگناه در هر نقطه ای بشويم.

محافل مطبوعاتی در واشينگتن می گويند که به رغم اعلام موضع رسمی دولت آمريکا و تکذيب اعتراف های تلويزيونی عبدالمالک ريگی که از شبکۀ خبری «پرس تی وی» پخش شده است، انتظار نمی رود در آيندۀ نزديک، ادعاهای مربوط به دخالت ايالات متحده در اين زمينه، پايانی داشته باشد.

به گفته مقامات ايران عبدالمالک ريگی روز سه شنبه در جريان يک پرواز در مسير دبی به قرقيزستان بازداشت شده است.

در حالی که دو روز از خبر دستگيری عبدالمالک ريگی می گذرد، اظهارات سفير پاکستان در تهران درباره نقش اين کشور دربازداشت رهبر گروه جندالله ترديدهايی در خصوص سخنان وزيراطلاعات ايران در اين زمينه ايجاد کرده است.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران روز سه شنبه گفته بود عمليات دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری کشورهای ديگر انجام شد.

اين در حالی است که محمد بخش عباسی، سفير پاکستان در تهران، گفته است : دستگيری عبدالمالک ريگی دستگيری وی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذير» نبود.
گروه جندالله در سال‌های گذشته مسئوليت برخی از «اقدامات تروريستی» در شرق ايران را بر عهده گرفته بود.

در آخرين حمله انتحاری در مهرماه سال جاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پيش از اين نيز مسئوليت چند حادثه تروريستی و گروگانگيری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله اين حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابيطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگيری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نيروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشينان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG