لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

مدیر اطلاعات ملی آمریکا:ایران در حال توسعه عناصر لازم برای ساخت سلاح اتمی است


دنیس بلر ، رییس اطلاعات ملی که وظيفه اش نظارت بر ۱۶ سازمان اطلاعاتی اين کشور است،
دنیس بلر ، رییس اطلاعات ملی که وظيفه اش نظارت بر ۱۶ سازمان اطلاعاتی اين کشور است،
دنيس بلر، مدیر جدید اطلاعات ملی آمريکا،روز پنجشنبه گفت: بر آورد های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهد که ايران برنامه توليد سلاح هسته ای را که در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده بود، هنوز از سر نگرفته است.

دنيس بلر که در مقابل اعضای کميته اطلاعات سنای آمريکا صحبت می کرد، همچنين افزود: مشخص نيست که آيا ايران قصد توليد سلاح هسته ای دارد يانه. اما تهران حداقل گزينه های خود در اين زمينه را باز گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای بلر با اشاره به پرتاپ ماهواره هفته گذشته توسط ايران گفت: احتمال دارد ايران از اين تکنولوژی برای توليد موشک های دور برد استفاده کند.

دنیس بلر ، مدیر اطلاعات ملی که وظيفه اش نظارت بر ۱۶ سازمان اطلاعاتی اين کشور است، همچنین گفت:«اگر آنها (ايرانی ها) منابع خود را در اين مسير استفاده کنند، می توانند يک برنامه جدی موشکی ايجاد کنند.»

وی اضافه کرد:«ايران به طور روشن در حال توسعه همه بخش های لازم برای ساخت سلاح های هسته ای است».

مدیر اطلاعات ملی آمریکا این بخش ها را «شکاف مواد» هسته ای، تسلیحاتی کردن توان اتمی و بخش موشکی بیان کرد.

دنيس بلر همچنين گفت:«اين که آيا آنها (ايرانيها) اين برنامه را تا دستيابی به سلاح اتمی ادامه خواهند داد يا نه، به تصميم های داخلی آنها بستگی خواهد داشت.»

کشورهای غربی می گويند ايران تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. این در حالی است که ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور صرفا برای توليد انرژی است و اهدف غير نظامی دارد

با اين حال، دنيس بلر گفت: جامعه بين المللی از طريق تنبيه ها و مشوق های می تواند برنامه هسته ای ايران را از ادامه اين برنامه منصرف کنند.

رييس اداره امنيت ملی آمريکا گفت: «هيچ کس در جامعه بين المللی تمايلی به وجود يک ايران اتمی ندارد. پرسش اين است که چه کاری در اين باره خواهيد کرد».

دنیس بلر همچنين گفت ايران پيشرفت هايی در غنی سازی اورانيوم به دست آورده است که می تواند مقدار اورانيوم غنی شده با عيار بالا مورد نياز برای توليد سلاح هسته ای را بين سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دست آورد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ایران خواست است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها، برنامه غنی سازی را توسعه داده است.

آقای بلر در جريان گزارش خود به اين کميته بخشی از گزارش ۴۹ صفحه ای برآورد اطلاعاتی تهديدهای ملی را ارائه کردکه در آن از بحران اقتصادی به عنوان مهم ترین نگرانی امنیتی آمریکا نام برده شده است.

دنیس بلر در بخش دیگری از اظهارات خود در کمیته اطلاعات سنا بحران اقتصاد جهانی را یک تهدید امنیتی دانست که می تواند موج های بزرگی را به راه بیندازد.
XS
SM
MD
LG