لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

هشدار آمريکا به بانک های ترکيه در خصوص همکاری با ايران


 ديويد کوهن، کفيل معاونت وزير خزانه‌داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی آمریکا
ديويد کوهن، کفيل معاونت وزير خزانه‌داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی آمریکا
يک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمريکا روز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از گسترش مبادلات تجاری ايران و ترکيه، به بانک‌های ترکيه هشدار داد که با بانک‌های ايرانی مورد تحريم‌ ایالات متحده همکاری نکنند.

ديويد کوهن، کفيل معاونت وزير خزانه‌داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی، گفت به آنکار سفر کرده است تا خواستار اجرای «کامل و قاطعانه قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران» توسط ترکیه بشود.

ترکيه به‌رغم مخالفت با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی، می‌گويد اين تحريم ‌ها را اجرا می‌کند، اما درباره تحريم‌های يکجانبه آمريکا و متحدانش عليه ايران تعهدی ندارد.

به گزارش رويترز، برخی از کشورهای غربی نگرانند که ترکيه فرصت‌هايی برای بانک‌های ايران برای دسترسی به سيستم مالی جهانی فراهم کند.

درهمین زمینه، ديويد کوهن از ترکيه خواسته است تا تحريم‌های آمريکا عليه سيستم بانکی ايران را در نظر بگيرد و هشدار داد چنانچه بانک‌های ترکیه با بانک‌های ايرانی در فهرست تحريم‌های آمريکا مبادلات عمده‌ای داشته باشند، با خطر قطع شدن روابطشان با سيستم مالی آمريکا مواجه خواهند شد.

ديويد کوهن که در يک کنفرانس خبری پس از سفر دو روزه خود به ترکيه صحبت می کرد، گفت بانک‌های ترکيه می‌بايست مواظب باشند تا ايران نتواند از سيستم مالی آنها برای گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود استفاده کند.

کفيل معاونت وزير خزانه‌داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی آمریکا همچنین تاکيد کرد حمايت ترکيه به عنوان همسايه ايران و يک کشور موثر در منطقه، از تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی، بسيار مهم است.

ترکيه از زمان روی کار آمدن حزب توسعه و عدالت روابط تجاری خود با ايران را گسترش داده است .

به گزارش رويترز، طراز تجاری ايران و ترکيه در سال ۲۰۱۰ بيش از ۱۰ ميليارد دلار بود و این در حالی است که مبادلات تجاری اين دوکشور در سال ۲۰۰۰ رقمی در حدود يک ميليارد دلار بوده است.

ديويد کوهن در اين کنفرانس خبری همچنين نسبت به همکاری با شعبه‌های بانک ملت در ترکيه هشدار داد.

ديويد کوهن در اين زمينه گفت:«يکی از مسايلی که در مذاکرات خود مورد بحث قرار داديم اهميت منزوی کردن بانک ملت به طور کلی، از جمله شعبه‌های آن در ترکيه بود.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های عليه جمهوری اسلامی فقط دو بانک ایرانی را مورد تحريم قرار داده و نسبت به همکاری با دو بانک ديگر ايرانی هشدار داده بود. اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا تعداد بيشتری از بانکهای ايرانی را در فهرست تحريم خود قرار داده‌اند.

وزارت خزانه داری آمريکا تاکنون ۱۷ بانک ايرانی را در فهرست تحريمی خود قرار داده است. براساس اين تحريم‌ها هرگونه همکاری بانک‌ها در قلمرو آمريکا با بانک‌های ايرانی ممنوع است .

ديويد کوهن در ادامه گفت که درجريان سفرش به ترکيه و مذاکره با مقام‌های اين کشور تصريح کرده است که گسترش مناسبات تجاری با ايران فرصت لازم برای جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند تا مبادلات مالی خود را پنهان کند.

کفيل معاونت وزير خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی آمريکا گفت:«همزمان با گسترش مناسبات تجاری، خطر سوء‌استفاده ايران نيز افزايش می‌يابد.»
XS
SM
MD
LG