لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

هوگو چاوز بار ديگر در انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا پيروز شد


گزارش ها حاکی است که هوگو چاوز در انتخابات روز يکشنبه در ونزوئلا به پيروزی دست يافته و بارديگر به عنوان رييس جمهوری این کشور انتخاب شده است.

به گزارش رويترز، براساس شمارش ۹۰ درصد آرا ، هوگو چاوز موفق شده است بيش از ۵۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. انريکه کاپريلس، فرماندار پيشين يکی از ايالت های اين کشور، نيز نزديک به ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

انريکه کاپريلس در پیامی این پیروزی را به هوگو چاوز تبریک گفته است.

انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا روز يکشنبه هفتم اکتبر در سراسر اين کشور برگزار شد.

در همین حال، هوگو چاوز پیش از اعلام نتایج نهایی در یک پیام تلفنی از شهروند این کشور خواسته تا «صبور و آرام» باشند. وی گفته است: هیچ کس نباید تسلیم تحریک و خشونت شود.

انريکه کاپريلس، اميد احزاب مخالف برای پايان دادن به دوران ۱۴ ساله رياست جمهوری هوگو چاوز بود.

طبق اين گزارش مردم در برخی از مناطق پيش از باز شدن حوزه های رای گيری برای ريختن رای خود به صندوق در مقابل اين حوزه ها صف کشيده بودند.

تاکنون گزارشی از نا آرامی يا اختلال در کار رای گيری در انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا منتشر نشد است.

گزارش ها حاکی است که در محله های فقيرنشين که بيشتر طرفدار هوگو چاوز هستند جنب و جوش بيشتری برای شرکت در انتخابات ديده می شد.

تقريبا ۱۹ ميليون شهروند ونزوئلا واجد شرايط برای شرکت در انتخابات روز يکشنبه بودند.

هوگو چاوز ۵۸ ساله که در سال جاری پس از مداوای بيماری سرطان خود به صحنه سياست بازگشت در مقابل انريکه کاپريلس ۴۰ ساله قرار داشت.

به گزارش رويترز، اکثر نظر سنجی ها از پيشتازی هوگو چاوز خبر داده بودند.

به طور رسمی سازمان و يا نهادی بر انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا نظارت نمی کند، اما يک هيات از «يوناسور»، گروهی متشکل از کشورهای آمريکای جنوبی، به سرپرستی يک سياستمدار آرژانتينی به ونزوئلا سفر کرده است.

طبق اين گزارش گروههای محلی از سوی هردو کانديدای انتخابات رياست جمهوری بر انتخابات نظارت داشتند. طرفداران انريکه کاپريلس گفته اند، در ۱۳ هزار و ۸۱۰ مرکز رای گيری سراسر کشور ناظرانی داشته اند.

اين انتخابات از ساعت ۶ بامداد به وقت محلی آغاز و تا ساعت ۶ بعداز ظهر ادامه داشت.
XS
SM
MD
LG