لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

زورآزمايی مجلس اصولگرا با دولت اصولگرا


آگاهان سياسی می گويند مرکز ثقل انتقادات به سياست های دولت محمود احمدی نژاد، به مجلس منتقل شده است
آگاهان سياسی می گويند مرکز ثقل انتقادات به سياست های دولت محمود احمدی نژاد، به مجلس منتقل شده است

اختلافات میان محافظه کاران مجلس شورای اسلامی به حدی بالا گرفته است که برخی نمایندگان راستگرا از احتمال تشکیل شدن فراکسیون جدیدی، علیه برخی مواضع محمود احمدی نژاد خبر داده اند.


سعيد ابوطالب نماينده منتقد دولت در درون فراکسيون اصولگرا می گويد فراکسيونی تازه، شايد با نام «اصولگرايان خلاق»، با مواضع انتقادی دربرابر محمود احمدی نژاد رييس جمهور، با يک هيات موسس ۳۰ نفره در حال شکل گيری است.


اما با رد این گفته ها، در همان فراکسيون اکتريت اصولگرا احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس می گويد: اعتراض اصولگرايان منتقد دولت باعث انشعاب در اين فراکسيون نخواهد شد و ممکن است حد اکثر شش نفر به راه ديگری بروند.


همزمان ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس با امضای نامه ای، خواسته اند آقای احمدی نژاد در مجلس، درباره سياست های خارجی و اقتصادی دولت توضيح دهد.


به گفته اکبر اعلمی عضو فراکسيون اقليت اصلاحگرای مجلس، بيش از نيمی از امضاء کنندگان اين نامه، نمايندگان فراکسيون اصولگرا هستند.


آقای اعلمی که عضو کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس نيز هست، روز سه شنبه سوم بهمن، وقتی منوچهر متکی وزير خارجه برای پاسخ دادن به پرسش های نمايندگان در مجلس حاضر شد، گفت: «بعضی غوغاسالاری ها و ماجراجويی های رييس دولت، با منافع ملی ايران و خواستگاه نظام، سازگار نيست».


آقای اعلمی گفته های رييس جمهور را در انکار يا تخفيف هولوکاست، مثال آورد و اين گفته های آقای اعلمی با اعتراض تعدادی از نمايندگان اصولگرا از جمله محمد رضا باهنر و مهدی کوچک زاده روبرو شد.


در مجلس چه خبر است؟ آگاهان سياسی می گويند مرکز ثقل انتقادات به سياست های دولت محمود احمدی نژاد، به مجلس منتقل شده است.


چرخش یا ادامه سیاست خارجی کنونی؟


قاسم شعله سعدی نماينده سابق در دورهای سوم و چهارم مجلس می گويد: فراکسيون جديد اصولگرا احتمالاا شکل خواهد گرفت و جناح اصلاحگرا نيز چه در مجلس و چه در ديگر عرصه های سياسی متحد و فعال خواهد شد.


به گفته آقای شعله سعدی کليد تغييرات در سياست خارجی ايران در دست رهبر جمهوری اسلامی است و نيرو گرفتن اصولگرايان منتقد دولت و اصلاحگرايان حاصلی برای مردم نخواهد داشت

اما به گفته آقای شعله سعدی کليد تغييرات در سياست خارجی ايران در دست رهبر جمهوری اسلامی است و نيرو گرفتن اصولگرايان منتقد دولت و اصلاحگرايان حاصلی برای مردم نخواهد داشت.


زيرا، به گفته آقای شعله سعدی، تجربه دوران هشت ساله رياست جمهوری محمد خاتمی نشان داد نهادهای انتصابی مانع پيشبرد اصلاحات ساختاری هستند.


به گفته آقای شعله سعدی به رغم تلاش های منتقدان دولت در مجلس، نشانه ای هم از اين که رهبر متمايل به کاهش نقش آقای احمدی نژاد باشد، به چشم نمی خورد.


«اصلاحات درچارچوب نظام»


اما، عباس صفايی فر روزنامه نگار حامی جناح اصلاحگرا می گويد با شکل گيری فراکسيون جديد اصولگرايان منتقد به دولت و دور تازه تلاش های اصلاحگرايان، اعتدال گرايان دست بالا را کسب خواهند کرد و با پيروزی نيروهای ميانه رو در انتخابات دوره هشتم مجلس و دوره دهم رياست جمهووری، سمت و سوی سياست اقتصادی و سپس احتمالا سياست خارجی ايران گام به گام تغيير خواهد کرد.


اصلاحات تنها در چارچوب نظام و از صندوق رای بيرون می آيد و عکس اين رفتار موجب به پيروزی رسيدن آقای احمدی نژاد و سياست های جناح «اقتدارگرا» شد
عباس صفایی فر

آقای صفايی فر می افزايد: «حاصل کار دولت آقای خاتمی و اصلاحگرايان، تنش زدايی و بستر سازی برای سرمايه گذازی خارجی بود».


به گفته آقای صفايی فر، اصلاحات تنها در چارچوب نظام و از صندوق رای بيرون می آيد و عکس اين رفتار موجب به پيروزی رسيدن آقای احمدی نژاد و سياست های جناح «اقتدارگرا» شد.


بدیلی برای دولت اصولگرا


عليرضا کرمانی دبير هيات تحريريه ماهنامه توقيف شده «نامه» می گويد فعل و انفعالات داخل مجلس و شکل گيری فراکسيون منتقد دولت در درون فراکسيون اکثريت، حاصل نياز ساختاری نظام به ترميم های مقطعی است.


به گفته آقای کرمانی، منطق اين ترميم ها حکم می کند ابتدا در درون اصولگرايان بديل منتقدی برای دولت اصولگرا سر بر آورد.


آقای کرمانی می افزايد: «نتيجه اين تغييرات، حل مشکلات ساختاری نظام در زمينه سياستگذاری خارجی و اقتصادی نيست، اما، اين تحول در کنار فعال شدن و تقسيم کار ميان چهره های شاخص منتقد دولت، مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و حتی غلامعلی حداد عادل، می تواند موجب باخت حاميان دولت نهم در رای گيری های بعدی و تخفيف برخی مشکلات نظام شود.


XS
SM
MD
LG