لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

خبرگزاری روسی: ۹۳ درصد به الحاق کريمه به روسيه رای مثبت داده اند


یک شهروند کریمه در حالی که پرچم روسیه را درست دارد در یک شعبه اخذ رای
یک شهروند کریمه در حالی که پرچم روسیه را درست دارد در یک شعبه اخذ رای
در حالی که همه پرسی برای پيوستن کريمه به روسيه پايان يافته است، یک خبرگزاری روسی اعلام کرده است که نظر سنجی ها انجام شده از رای دهندگان نشان می دهد که ۹۳ درصد رای دهندگان به پيوستن به روسيه رای مثبت داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک خبرگزاری دیگر روسیه نیز اعلام کرده است که ۸۰ درصد واجدین شرایط در همه پرسی کریمه شرکت کرده اند.

اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند که نتايج اين همه پرسی را به رسميت نمی شناسند.

به گزارش خبرگزاری روسی ريانووستی، نتايج نظرسنجی از رای دهندگان در همه پرسی شبه جزيره کريمه که هنگام خروج آنها از شعب اخذ رای انجام شده، نشان می دهد که ۹۳ درصد از رای دهندگان به الحاق اين شبه جزيره به روسيه رای مثبت داده اند.

اين در حالی است که رهبران دولت جديد اوکراين اين همه پرسی را غيرقانونی اعلام کرده اند.

حتی پیش از پایان ساعت اخذ رای در همه پرسی کریمه، کشورهای غربی نتیجه این همه پرسی را محکوم کردند.

به گزارش رويترز، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف،‌همتای روسی خود تاکيد کرده است که واشينگتن نتيجه همه پرسی کريمه را به رسميت نخواهد شناخت.

در همین حال کاخ سفید نیز اعلام کرده است که این همه پرسی در سایه حضور نیروهای نظامی روسیه و تهدید به خشونت و ایجاد رعب و وحشت انجام شده، و غیرقانونی است و اعمال روسیه را خطرناک توصیف کرده است.

در همين زمینه، اتحاديه اروپا اعلام کرده است که روز دوشنبه در خصوص تحريم عليه روسيه تصميم خواهد گرفت. برخی تحريم های احتمالی از جمله مسدود کردن دارايی ها مقام های بلندپايه روسيه و همچنين ممنوعيت سفر به کشور اتحاديه اورپا خواهد بود.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود، باردیگر نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را محکوم کرده است.

يک روز مانده به برگزاری رفراندوم الحاق به روسيه در منطقه کريمه، دهها هزار تن از مخالفان سياست‌های ولاديمیر پوتين، رییس جمهوری روسیه، در مسکو دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات در برخی ديگر از شهرهای روسيه نيز انجام شد.

اکثريت ساکنان کريمه را روس‌زبان‌ها و سپس اوکراينی زبان‌ها و تاتارها تشکيل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG