لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

وزير ورزش: مخالفان ورزش بانوان را تحريک نکنيم


محمود گودرزی وزير ورزش و جوانان
محمود گودرزی وزير ورزش و جوانان
محمود گودرزی وزير ورزش و جوانان در نشستی با مسئولين بخش بانوان فدراسيون های مختلف گفت، حق ورزش بانوان کمتر ادا شده. کمی ظلم صورت گرفته و رسانه ها بايد بيشتر بپردازند تا شان زنان به طور نسبی ادا شود.

در اين نشست، فريده شجاعی نايب رييس امور بانوان فدراسيون فوتبال با تاکيد بر اينکه فوتبال زنان مانند مردان علاقه مندان زيادی دارد، خطاب به گودرزی گفت: «مشکل اساسی ما اين است که فيفا برای ورزش بانوان پروژهای در نظر گرفته و امتيازی داده که کمپ تيم های ملی ساخته شود اما متأسفانه به بن بست خورده ايم و نميدانم اين به خاطر بلوکه شدن پول های ماست يا چيز ديگر.» وزير ورزش در پاسخ گفت با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه صحبت کرده تا اين مشکل برطرف شود.

نايب رييس بانوان تيراندازی با کمان از نداشتن خوابگاه مستقل برای اردوهای ملی انتقاد کرد. مشکلی فراگير که باعث شده در رشته قايقرانی نيز دختران ملی پوش هنگام برپايی اردوهای شبانه روزی در نمازخانه بخوابند.

بيمه مربيان، مشکلات مالی و کمبود خوابگاه از اساسي ترين نکاتی بود که مسئولين ورزش بانوان ايران در ديدار با وزير ورزش مطرح کردند و گودرزی نيز غير از معضلات مالی، در بقيه موارد قول همکاری داد. زهرا سروی نايب رييس تکواندو به وزير ورزش گفت با مشکلات مالی مواجه هستند. مريم دباغ نايب رييس قايقرانی هم به پايين بودن کيفيت قايق و پارو اشاره کرد و گفت به خطر فقدان منابع مالی نتوانستهايم چيزی تهيه کنيم.

محمود گودرزی با انتقاد از « محدوديت های ناروا برای زنان در استفاده از امکانات» گفت: مبحثی داريم به اسم سقف شيشه ای، بانوان درگير اين سقف هستند و خودشان تمايلی به دريافت حقوقشان ندارند.

وزير ورزش با تاکيد بر موضوع کمبود اعتبارات در بخش ورزش بانوان ادامه داد: تکواندو نسبت به سوارکاری بيننده بيشتری دارد اما سوارکاری سال گذشته پنج ميليارد درآمدزايی کرده و تکواندوی بانوان هيچ. چاره ای جز خودکفايی نداريم. اعتبار دولت برای ورزش کافی نيست. بانوان بايد آستين بالا بزنند و به دنبال منابع باشند.

آقای گودرزی در حالی از ضرورت درآمدزايی ورزش زنان سخن گفت که بدون پوشش تلويزيونی مسابقات زنان، جذب حاميان مالی و کسب درآمد نيز امکان ناپذير است. صداوسيما حتی در پوشش خبری مسابقات زنان هم استفاده از عکس را به پخش چند ثانيه ويدئو از رويداد مربوطه ترجيح می دهد.

يکی از خبرنگاران از وزير ورزش خواست برای پخش اخبار ورزش بانوان با صداوسيما رايزنی کند که گودرزی گفت: رسانه ها اهداف خاصی را دنبال مي کنند و ما نميتوانيم تکليفی برای آنها مشخص کنيم. آنها سياست هايی در جهت اهدافشان دارند که خودشان ميدانند و توصيه راهگشا نيست. تا جايی که اجازه پيدا کنيم پيام شما را ميرسانم و خواهش ميکنم به ورزش بانوان بپردازند.

موقعيت متفاوت رشته های ورزشی برای زنان در ايران، موضوع ديگری بود که وزير ورزش دولت يازدهم در ملاقات با نايب رييسان امور بانوان رشته های مختلف طرح کرد و گفت: در رشته هايی مانند قايقرانی که مدلآور هستند و تفکيک جنسيتی وجود ندارد توزيع بودجه خوب است اما در فوتبال و واليبال تفاوتهای عمده در جنسيت وجود دارد.

گودرزی به مسئولين زنی که زير مجموعه وزارتخانه تحت امر او هستند، گفت: از نکات لطمه زننده پرهيز کنيم. متاسفانه اين روزها شاهد بي اخلاقی هستيم، نگاه صرف به پول در ورزش منجر به مفاسد ميشود. نبايد حساسيت افرادی که مخالف حضور ورزش بانوان هستند را تحريک کنيم.

او در ادامه با انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد گفت: در هر نقطه ای از کشور کلنگی زده و دو ميله گذاشتند که نتيجه آن ۳۳۲۰ پروژه بلاتکليف است. در شهری با ۲۳هزار نفر جمعيت، قول استاديوم پانزده هزار نفری داده شده. هر پروژه ده ميليارد هزينه دارد، پس به بيش از ده هزار ميليارد تومان احتياج داريم. ۶۰۰ ميليارد تومان اعتبار وزارت است که ۲۵ درصد آن تخصيص داده شده. اگر خيلی بدهند ۲۰۰ ميليارد تومان، پس هرچه در بيايد با اين طرحها بلعيده ميشود.

وزير ورزش دولت حسن روحانی در حالی به نقد عملکرد ورزشی دولت پيشين پرداخته که محمد عباسی وزير قبلی، نتايج ورزشی دوران خود را درخشانترين موفقيت ها در طول تاريخ ايران (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) دانسته و گفته بود از سال ۱۳۸۴ افزون بر پنج هزار مکان ورزشی ايجاد شده که بيش از دو برابر همه دوره های تاريخی است. همچنين به زعم او قبل از انقلاب فقط ۲۷ مکان ورزشی روستايی ايجاد شده بود اما در دوران رياست جمهوری احمدي نژاد، ۳۳۵۵ مکان ورزشی در روستاها احداث شد.
XS
SM
MD
LG