لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

کشتی در المپيک ماندنی شد


در نشست کميته بين المللی المپيک (IOC) در بوينس آيرس، ورزش کشتی با اکثريت آرا بر رقبای خود پيروز شد تا همچنان در صحنه بازيهای المپيک باقی بماند.

رشته ورزشی کشتی که از نخستين المپيک در سال ۱۸۹۶ به ميزبانی آتن در جدول بازيها قرار دارد، با ۴۹ رأی از ۹۵ رای ماخوذه در برنامه مسابقات المپيک ۲۰۲۰ توکيو گنجانده شد.

ورزشهای بيس بال با ۲۴ و اسکواش با ۲۲ رأی، به رغم حاميان مالی قدرتمند و چهره های سرشناسی که خواهان حضور اين دو رشته در المپيک بودند، نتوانستند جواز حضور در بازيها را کسب کنند.

هر سه رشته پيش از اين در احلاس سن پترزبورگ در رقابت با پنج رشته ديگر يعنی کاراته، ووشو، اسکيت، صخره نوردی و موج سواری موفقتر ظاهر شدند و توانستند به کنگره آرژانتين راه يابند.

ماه گذشته IOC اعلام کرد يک وزن از کشتی آزاد و يک وزن از کشتی فرنگی مردان در المپيک ۲۰۱۶ ريودوژانيرو خواهد کاست و به جای آن، دو وزن به کشتی بانوان اضافه ميشود. اين تصميم IOC پيش زمين های برای حفظ کشتی در المپيک ۲۰۲۰ بود که با رای اعضای کميته بين المللی المپيک، ورزش ملی ايران در المپيک باقی ماند.

در نشست بوئنوس آيرس، نمايندگان بيس بال، اسکواش و کشتی ۲۰ دقيقه فرصت دفاع از برنامههای خود داشتند. ۱۰ دقيقه هم به به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. پنج نفر اعزامی فدراسيون جهانی کشتی، همان نفراتی بودند که امتحان خوبی در اجلاس سن پترزبورگ پس داده بودند.

نناد لالوويچ رئيس فيلا، دانيل ايگالی قهرمان المپيک سيدنی از کانادا، «جيم شر» از سران سابق کميته المپيک آمريکا که خود سه مدال جهانی دارد، خانوم کارول هاين قهرمان المپيک پکن، خانم لگراند نايب رييس فدراسيون فرانسه و برنده مدال برنز المپيک آتن، چشم اميد خانواده کشتی جهان در بوئنوس آيرس بودند.

نمايندگان کميته بين المللی المپيک نيز در جريان برکناری رافائل مارتينتی رئيس سابق فيلا قرار داشتند. آنها متوجه شدند که تغيير مقررات کشتی و بازگشت به قوانين هجومی دهه ۸۰ ميلادی، همچنين ساده شدن فهم قوانين برای تماشاگران غيرحرفه ای، منجر به رونق بيشتر اين رشته ورزشی خواهد شد.

افزايش وزنهای کشتی زنان در بازيهای المپيک نيز آرای کشورهايی مانند فنلاند، سوئد، ژاپن، کلمبيا، اسپانيا و نروژ را وارد سبد کشتی کرد.

در طرف مقابل اشک های آقای پورتر از کمپين بيس بال، تاثير ناخوشايندی بر جلسه گذاشت.

اعتراض عضو پاکستانی کميته بين المللی المپيک به رييس هندوستانی فدراسيون جهانی اسکواش نيز تلاشهای اين رشته را تحت الشعاع قرار داد. او نسبت به عدم استفاده از تصوير جهان شير خان اسطوره پاکستانی اسکواش جهان در ويدئوی تبليغاتی فدراسيون جهانی معترض بود.

کشتی در ماههای اخير با برگزاری مسابقات نمادين، ايجاد کمپين های حقيقی در فدراسيون های ملی و شکل گيری گروه های مجازی با بيش از صدهاهزار عضو در فيسبوک، توانست توجه سران کميته بين المللی المپيک را به خود جلب کند. تلاشی چشمگير که حاکی از اشتياقی غير قابل وصف برای باقی ماندن در فضای المپيک بود.

حالا دنيای کشتی با آرامش پا به مسابقات جهانی ۲۰۱۳ در بوداپست ميگذارد. رقابتهايی که با توجه به حفظ کشتی در جدول بازيهای المپيک، با حساسيتی به مراتب بيشتر از آنچه انتظار ميرفت برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG