لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

«يعقوب يادعلی اول شهريور محاکمه می شود»


وکيل مدافع يعقوب يادعلی، گفت دادگاه اين نويسنده ايرانی که از سوی مقامات قضايی ايران به نشر اکاذيب و توهين متهم شده است ، روز اول شهريور ماه برگزار خواهد شد
وکيل مدافع يعقوب يادعلی، گفت دادگاه اين نويسنده ايرانی که از سوی مقامات قضايی ايران به نشر اکاذيب و توهين متهم شده است ، روز اول شهريور ماه برگزار خواهد شد

صالح نيکبخت وکيل مدافع يعقوب يادعلی، گفت دادگاه اين نويسنده ايرانی که از سوی مقامات قضايی جمهوری اسلامی ايران به نشر اکاذيب و توهين متهم شده است ،روز اول شهريور ماه برگزار خواهد شد.


صالح نيکبخت همچنين درباره تغيير دادگاه رسيدگی به پرونده اين نويسنده ايرانی گفت:« پس از اين‌که دادگستری تهران قرار عدم صلاحيت دادگستری ياسوج در مورد پرونده‌ی موکلم را نپذيرفت، اين پرونده مجددا برای رسيدگی به شعبه‌ ۱۰۴ دادگاه عمومی و کيفری استان کهگيلويه و بويراحمد احاله شده و اول شهريور برای آن تعيين وقت شد».


آقای نيکبخت همچنين به ايسنا گفت: «موکلم معتقد است به دليل اين‌که کتاب‌های وی با مجوز قانونی و در تهران منتشر شده، خلاف مقررات نيست و دادگاه رسيدگی‌کننده بايد در تهران باشد».


وکيل مدافع يعقوب يادعلی درباره اتهامات اين نويسنده نيز گفت: «اتهام موکلم در اين پرونده نشر اکاذيب و توهين عنوان شده، که حسب اظهار موکلم، وی به مدت بيش از يک ماه به اتهام توهين از طريق مطالب بعضی از کتاب‌هايش، به يکی از قوميت‌ها، که خود نيز از آن قوميت است، بازداشت بوده و به اين اتهام تحت تعقيب قرار گرفته است؛ در حالی‌که او اين اتهام را تکذيب می‌کند و می‌گويد مطالبش به هيچ وجه مخاطب خاصی ندارد و در مورد شخص خاصی نيست و صرفا بر اساس تصورات نويسنده است».


يعقوب يادعلی داستان نويس ايرانی پس از چند بار احضار و بازپرسی روز ۲۴ اسفندماه سال ۸۵ به اتهام نشر اکاذيب و توهين به قوميت از طريق نوشتن چند ديالوگ در رمانش با نام «آداب بی قراری» چاپ ۱۳۸۳ و مجموعه داستانش «حالت ها در حياط» چاپ سال ۱۳۷۶ دستگيرشده و پس از ۴۰ روز بازداشت در روز چهارم ارديبهشت ماه سال جاری با صدور قرار وثيقه آزاد شد.


يعقوب يادعلی متولد سال ۱۳۴۹ نجف آباد اصفهان است. او دانش آموخته دانشکده صدا و سيما است و از ده سال پيش کارمند صدا و سيمای استان کهگيلويه و بوير احمد در ياسوج است.


اين داستان نويس از هنگام انتشار نخستين آثارش در مطبوعات مورد توجه منتقدان ادبی قرار گرفته و آثار او تاکنون جوايز مختلفی را به خود اختصاص داده که از آن جمله می توان به جايزه دوم مسابقه داستان نويسی عصر پنج شنبه شيراز، جايزه بهترين مجموعه داستان کوتاه منتقدان و نويسندگان مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۱ برای مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی»، جايزه رمان برگزيده جايزه يلدا برای رمان «آداب بی قراری» و همچنين جايزه بهترين رمان سال ۸۳ در دوره پنجم جايزه بنياد هوشنگ گلشيری برای همين رمان اشاره کرد.


انتشار خبر بازداشت


خبر بازداشت يعقوب يادعلی پس از ۳۶ روز تاخير برای اولين بار در وبلاگی با نام خوابگرد که متعلق به سيدرضا شکراللهی روزنامه نگار ايرانی که يکی ازدوستان يادعلی نيز هست ، منتشر شد.


رمان «اداب بی قراری»جايزه رمان برگزيده جايزه يلدا و همچنين جايزه بهترين رمان سال ۸۳ در دوره پنجم جايزه بنياد هوشنگ گلشيری را کسب کرده است

همچنين روزجمعه سی و يکم فروردين ماه سال جاری نيز اکرم کبيری، همسر يعقوب يادعلی در گفت وگو با دو خبرگزاری ايلنا و ايسنا اعلام کرد که «يعقوب يادعلی از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به خاطر کتاب های حالت‌‏ها در حياط و آداب بی‌‏قراری در زندان ياسوج است».


همسر اين داستان‌نويس با اعلام اين خبر درباره اتهامات يادعلی به خبرگزاری ها گفت: «طبق تفهيم اتهام، يادعلی به اتهام توهين، افترا و نشر اکاذيب از طريق دو کتابش؛ مجموعه‌ی داستان حالت‌ها در حياط (۱۳۷۶) و رمان آداب بی‌قراری (۱۳۸۳)، در زندان مرکزی ياسوج زندانی است».


درهمين حال پس از انتشار خبر بازداشت يعقوب يادعلی از سوی رسانه ها، سيد عبدالله حسينی، رييس کل دادگستری استان کهگيلويه و بوير احمد پس از يک ماه سکوت در قبال اين پرونده گفت : «اين داستان نويس در پی شکايت يک شاکی خصوصی در روز ۲۴ اسفندماه سال گذشته بازداشت شده است».


او بدون اشاره به دلايل بازداشت اين نويسنده گفت:«پرونده يعقوب يادعلی پس از صدور قرار مجرميت و تنظيم کيفر خواست از دادسرای عمومی و انقلاب کهگيلويه و بوير احمد به دادگاه ارجاع داده شد».


اين مقام مسوول قضايی همچنين گفت: «پرونده نويسنده مذکور با دقت رسيدگی می شود و براساس قوانين قضايی حکم يا احکام نهايی آن صادر می شود».


سخنان سيد عبدالله حسينی درحالی توسط خبرگزاری ايلنا منتشر شد که همسر اين نويسنده از بی نتيجه بودن تلاش های خانواده برای برگزاری دادگاهی عادلانه و يا آزادی اين نويسنده از زندان حکايت داشت.


اکرم کبيری در همين ارتباط ۳۱ فروردين ماه با اشاره به اين که يادعلی با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می برد به خبرگزاری ايسنا گفته بود که « تاکنون چندين بار به مقامات قضايی ياسوج برای رسيدگی به پرونده ايشان مراجعه کرده ايم، اما ترتيب اثر داده نشده است و حتی حاضر نيستند که وی را از زندان ياسوج به زندان ديگری در تهران و يا يکی از شهرهای ايران منتقل کنند».


حمايت از يادعلی


همزمان با انتشار خبر بازداشت يعقوب يادعلی و اتهامات او «جمعی از ادب دوستان کهگيلويه و بوير احمد در حمايت از آزادی يادعلی»بيانيه ای منتشر کردند.


در اين بيانيه آمده بودکه «ماجرا آن طور که کاشف به عمل آمديم، چندان در رابطه با رمان «آداب بيقراری» اين نويسنده و آنچه به عنوان مورد اهانت قرارگرفتن قوم لُر در اين رمان، بيان می شد، نبوده و نيست.بلکه اين ماجرا، صدا و سيمای مرکز ياسوج را، جايی که يعقوب يادعلی از سال ۷۳ تاکنون در آن مشغول به کار بوده است، در مقام خاستگاه آغازين خود می شناسد».


در ادامه اين بيانيه از رمان «آداب بی قراری» و ديالوگ های آن به عنوان تلاشی برای حفظ زبان لری ياد شده و همچنين آمده بود که: «ما جمعی از اهالی هنر و ادبيات استان کهگيلويه و بويراحمد، که در کم و کيف چگونگی تمامی ويژگی های زندگی مردم استان مان قرار داريم و می دانيم چه اقدامی توهين به مردم و چه اقدامی در راستای دفاع از حقوق شان است، و همينطور می دانيم چه اقدامی عرصه ظهور غرض ورزی های شخصی است».


اين بيانيه با تاکيد براينکه اين داستان نويس قربانی غرض ورزی های کينه توزانه شده است از مسوؤلان و مقامات قضايی و اجرايی استان کهگيلويه و بوير احمد خواسته بود «با درايت خود هر چه سريعتر آزادی بلاشرط يعقوب يادعلی، نويسنده زندانی را فراهم نمايند و بيش از اين مسبب عملی نشوند که در اين موقعيت خطير کشوری موجب سوء استفاده شود».


پس از انتشار با تاخير خبر بازداشت يعقوب يادعلی در رسانه ها و حمايت های صورت گرفته از وی ، اين نويسنده روز چهارم ارديبهشت ماه سال جاری با صدور قرار کفالت از زندان ياسوج آزاد شد.


هم اکنون صالح نيکبخت درحالی از ارجاع مجدد پرونده يعقوب يادعلی به استان کهگيلويه و بوير احمد و برگزاری جلسه رسيدگی به اتهاماتش در روز اول شهريور ماه خبر می دهد که پيش از اين قرار بود تا بنا بر درخواست اين نويسنده دادگاه وی در تهران برگزار شود.


XS
SM
MD
LG