لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

افزايش شمار کشته های انفجار بمب در زاهدان


مسجد علی ابن ابی طالب در شهر زاهدان پس از انفجار بمب در روز پنجشنبه.
مسجد علی ابن ابی طالب در شهر زاهدان پس از انفجار بمب در روز پنجشنبه.

براساس آخرین گزارش ها تعداد کشته شدگان انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان به ۱۹ نفر افزایش یافته و مقامات دولتی می گويند تعدادی از «عوامل» اين انفجار را بازداشت کرده اند.

رييس اورژانس سيستان و بلوچستان در اين زمينه گفته است آمار اوليه کشته شدگان اين حادثه ۱۵ نفر بود که با درگذشت چهار نفر از مجروحان در اوایل بامداد جمعه، شمار کشته شدگان این انفجار به ۱۹ نفر رسيد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،ايرنا، دکتر فريبرز راشدی با اشاره به اين که حدود ۸۰ نفر در اين حادثه مجروح شده اند، گفته است: امدادرسانی به مجروحان حادثه در بيمارستان های مختلف شهر زاهدان با اهتمام ويژه اين مراکز درمانی درحال انجام است.

علی محمد آزاد، استاندار سيستان و بلوچستان، نیز به خبرنگاران گفته است: اين انفجار روز پنجشنبه به هنگام نماز مغرب روی داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تعداد مجروحان اين حادثه را ۱۲۵ نفر اعلام کرد که برخی از آنان بعد از درمان سرپايی از مراکز درمانی ترخيص شدند و ۸۰ مجروح اکنون در بيمارستان های زاهدان بستری هستند

در همين حال، آقای آزاد گفته است که تعدادی از عوامل اين بمبگذاری دستگیر شده اند.

به گزارش ايرنا، علی محمد آزاد گفت: «اعضای اين گروه تروريستی قصد داشتند در برخی مناطق ديگر زاهدان نيز نسبت به انفجار بمب اقدام کنند که با تلاش اداره کل اطلاعات استان دستگير شدند.»

استاندار سيستان و بلوچستان هويت و تعداد افراد بازداشت شده را مشخص نکرده ولی گفته است: « بعد از تکميل روند بازجويی از اين دستگير شدگان اطلاع رسانی لازم صورت می گيرد.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، استاندار سيستان و بلوچستان همچنین گفته است: عامل انفجار درمسجد امام علی ابن ابيطالب يک نفر بوده است.

به گزارش رسانه های ایران به دليل بزرگداشت مراسم عزاداری ایام فاطمیه تعداد بيشتری از مردم در اين مسجد حضور داشته اند.

خبرگزاری فارس همچنين از کشف و خنثی کردن يک بمب ديگر در کنار اين مسجد توسط نيروی انتظامی خبر داده است.

تاکنون هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. این انفجار در زمانی صورت گرفت که تنها دو هفته دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است.

بهمن ماه سال گذشته نیز انفجار يک بمب صوتی در مسجد الغدير زاهدان باعث شکسته شدن شيشه های اين مسجد شد ولی این انفجار تلفات جانی نداشته است.

استان سيستان بلوچستان طی سال های اخير شاهد درگيری نيروهای انتظامی با گروه هايی است که جمهوری اسلامی آنها را «اشرار مسلح » می خواند.

دولت جمهوری اسلامی گروه جندالله را مسئول انفجار و درگيری ها در سيستان بلوچستان می داند.

در خردادماه سال گذشته گروه «جندالله» با حمله به يک پاسگاه مرزی ايران در سراوان شانزده مامور اين پاسگاه را به گروگان گرفت.

رسانه های ايران چندی بعد به نقل از منابع پليس ايران اعلام کردند که گروه جندالله کليه گروگان هايی را که در اختيار داشته به قتل رسانده است.

گروه جندالله که طی چند سال اخير در مناطق عمدتا سنی نشين سيستان و بلوچستان فعال شده، تاکنون مسئوليت چندين حمله مسلحانه به نيروهای نظامی و انتظامی، مقام های محلی و مناطق شهری را به عهده گرفته است.

اوايل دی‌ماه سال گذشته نيز در اثر عمليات انتحاری گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی که در شهر سراوان انجام شد، دست‌کم چهار نفر کشته شدند.

دولت ايران می گويد گروه جندالله «با القاعده در ارتباط است»، اين در حالی است که گروه جندالله مدعی است برای رفع تبعيض قومی و مذهبی در استان سيستان و بلوچستان مبارزه می‌کند.

XS
SM
MD
LG