لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

زنگنه: به‌ اسم دادن يارانه دستگاه‌های بزرگ انرژی را نابود کردند


I
I
بيژن زنگنه، وزير نفت، روز شنبه با انتقاد از سياست ها دولت محمود احمدی نژاد گفته است که در دولت دهم در راستای تامين منابع اجرای طرح هدفمند کردن يارانه « پولهای زيادی به‌خلاف قانون» از شرکت های تابع بخش انرژی گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری «تسنيم» بيژن زنگنه در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش گفته است:«مشکلاتی که در اين چند ساله برای صنعت پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران پيش آمده داستان غم‌انگيز و فاجعه آميزی است.»

وزير نفت اضافه کرده است:« يک عده آدم که فهم عميقی از اين حوزه نداشتند، به‌خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را به آستانه نابودی کامل رساندند، کار اين افراد مثل کسی است که سوار بر يک آمبولانس برای رساندن مريض به مقصد در راه صدها نفر را زير گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است؛ اين دوستان به‌اسم دادن يارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانير، شرکت پالايش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلف از قانون، نابود کردند.»

دولت محمود احمدی نژاد در راستای حذف يارانه ها در بخش های محتلف از جمله بخش حامل های انرژی طرح «هدفمندی يارانه ها» را در سال ۱۳۸۹ به اجرا گذاشت. رئيس ديوان محاسبات کشور در شهريور ۱۳۹۰ گفته بود از زمان آغاز طرح هدفمند کردن يارانه ها از زمستان سال ۱۳۸۹ تا مردادماه سال ۱۳۹۰ دولت دهم ۱۴ هزار ميلياردو ۸۰۰ ميليون تومان از حساب بانک مرکزی، درآمدهای نفتی و بودجه عمومی کشور برای پرداخت يارانه نقدی هزينه کرد.

در همين حال بيژن زنگنه گفته است:« برای اجرای هدفمندی يارانه‌ها خيلی چيزها را از دست داديم، برای چه؟ که چه بشود؟ خدا را شکر که خداوند جواب اين دوستان را داد، چون بنيان اين کار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمی‌دهد کار نادرست به ثمر برسد.»

وی اضافه کرده است:« در سالهای اخير برای اجرای هدفمندی يارانه‌ها پولهای زيادی به‌خلاف قانون از شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی گرفته شد و متأسفانه چون چاره‌ای ندارند امسال هم اين پول را از اين شرکت می‌گيرند، اما سعی می‌کنيم اين مشکل خارجی را که مثل يک بختک عظيم روی گلو و سينه اين شرکت قرار گرفته از بين ببريم.»

مقام های دولت حسن روحانی می گويند يکی از دلايل اصلی کسری بودجه قابل توجه دولت عملکرد دولت محمود احمدی نژاد بوده است.

در همين زمينه، محمد باقر نوبخت،سخنگوی دولت ايران، هفته گذشته گفت که دولت حسن روحانی برای پرداخت يارانه‌های نقدی با هزار ميليارد تومان کسری بودجه روبروست و اين کسری بودجه تنها با «افزايش قيمت‌ها» تامين خواهد.

آقای نوبخت تاکید کرده بود که تامین منابع طرح هدفمند کردن یارانه به شیوه سابق قابل دوام نیست.

پيش از اين اسحاق جهانگيری، معاون اول حسن روحانی و محمدباقر نوبخت،‌ معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهوری،کسری بودجه دولت را بيش از ۷۰ هزار ميليارد تومان ارزيابی کرده بودند.
XS
SM
MD
LG