لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

گزارش رسانه اسرائیلی درباره «اطلاعات هسته ای» فیلمبردار ایرانی


چند روز پس از رسانه ای شدن ماجرای گريز حسن گلخنبان فيلمبردار شبکه «خبر» صدا و سيمای ايران که در جريان سفر روزهای اخير محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران به نيويورک، از هيئت گريخت و از آمريکا درخواست پناهندگی سياسی کرد، رسانه های اسرائيلی خبر داده اند که وی اطلاعات با ارزشی را از سايت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران در اختيار آمريکا قرار داده است.

از جمله وبسايت اطلاعاتی اسرائيلی «دبکا فايل» چهاردهم مهر نوشته است که آقای گلخنبان فيلم و اطلاعاتی را از تأسيسات مهم و حساس هسته ای جمهوری اسلامی ايران به سيا، تشکيلات اطلاعات و امنيت خارجی آمريکا، داده است.

هرچند دولت جمهوری اسلامی ايران از زمان انتشار خبر گريز آقای گلخنبان به آمريکا در اين باره سکوت کرده است، اما وبسايت های خبری متعددی در ايران تأييد کرده اند که هيئت همراه جمهوری اسلامی ايران در حالی جمعه هفتم مهر به ايران بازگشت که اين فيلمبردار باسابقه صدا و سيما در ميان اعضای هيئت نبود.

گزارش های رسانه های اسرائيلی از جمله وبسايت اطلاعاتی «دبکا فايل» در باره وجود «اطلاعات پرارزش از برنامه های هسته ای ايران در دست حسن گلخنبان» در حالی منتشر شده است که اسرائيل و آمريکا برای دريافت چنين اطلاعاتی اهميت بسياری قائل هستند.

نخست وزير اسرائيل برنامه هسته ای ايران را بزرگ ترين خطر حياتی برای اين کشور از زمان استقلال اسرائيل قلمداد کرده است و در سخنرانی پنجم مهر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد «خط قرمز» اسرائيل را برای برنامه هسته ای ايران تعيين کرد.

بلندپايگان اسرائيل همواره تأکيد کرده اند که در صورت لزوم به گزينه نظامی عليه سايت های هسته ای ايران به عنوان آخرين گزينه متوسل خواهند شد.

«دبکا فايل» مدعی است اطلاعاتی که آقای گلخنبان به آمريکايی ها می دهد، مانند «يک گنج» است و در برگيرنده عکس ها و فيلم هايی است که وی توانسته است با استفاده از موقعيت ويژه خود از اماکن حساس هسته ای و نظامی ايران تهيه کند.

حسن گلخنبان همراه با شماری از بلندپايه ترين مقامات جمهوری اسلامی ايران به آسودگی می توانست به اماکن حساس هسته ای و نظامی و ساير نقاط مهم و محرمانه برود.

برخی وبسايت های خبری در ايران، مانند «بولتن نيوز» در حالی در روزهای اخير گزارش گريز حسن گلخنبان را منتشر کرده بودند که او را در يک قدمی سرتيپ پاسدار احمد وحيدی وزيردفاع جمهوری اسلامی ايران در آيين رونمايی از «دستآوردهای جديد نظامی» ايران در آستانه سالروز جنگ ايران و عراق، نشان می داد.

حسن گلخنبان در هفته نخست مهر، برای دومين بار در سال های گذشته، محمود احمدی نژاد را در سفر به آمريکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراهی کرده بود.

وبسايت «بولتن نيوز» به تازگی گزارش داده بود که روز پنجشنبه ی پيش از بازگشت هيئت ايرانی از سفر به نيويورک، زمانی که اعضای هيئت می بايست اتاق های هتل مجلل وارويک را تحويل می داد، خبرنگار شبکه «خبر» صدا و سيما هر لحظه نگران تر می شد که چرا فيلمبردارش باز نمی گردد.

به نوشته «بولتن نيوز»، حسن گلخنبان شب چهارشنبه پيش از بازگشت هيئت، به بهانه ای چمدان های خود را که برای انتقال به فرودگاه نيويورک تحويل هيئت ايرانی داده بود، باز پس گرفت. او بامداد آن پنجشنبه نيز به بهانه ای به خيابان رفت و بازنگشت.

وکيل مدافعی که آقای گلخنبان را در آمريکا وکالت می کند، در روزهای گذشته تأييد کرده است که او درخواست رسمی پناهندگی سياسی کرده است.

اکنون معلوم شده است که آقای گلخنبان بر خلاف بسياری از اعضای هيئت ايرانی، برای خود سيم کارت جداگانه ای خريده بود و با آن تماس های لازم را انجام می داده است.

او همه کارهای لازم فيلمبرداری را نيز در زمان حضور آقای احمدی نژاد در نيويورک برای شبکه «خبر» انجام داده بود ولی در آخرين ساعات، هتل را ترک کرد.

رسانه های جهانی خبر داده اند که همسر و فرزندان حسن گلخنبان نيز در روزهايی که وی در نيويورک بود، ايران را به سوی ترکيه ترک کرده بودند تا آنها نيز بعداً در آمريکا به پدر خانواده بپيوندند.

به ادعای برخی وبسايت های ايران، آقای گلخنبان تا بازنشستگی تنها دو سال فاصله داشت هرچند که وبسايت اطلاعاتی «دبکا فايل» نوشته است که حسن گلخنبان در اواخر دهه چهل عمر خود بوده است.

«دبکا فايل» مدعی است که حسن گلخنبان از ديدارهای احمدی نژاد و رهبر نظام از تأسيسات هسته ای و سايت های سپاه پاسداران فيلم های مهمی در دست دارد.

«دبکا فايل» می گويد که آقای گلخنبان بدليل حضورش در هيئت همراه رييس جمهوری در چمدان های خود فيلم هايش را همراه برد زيرا اين چمدان ها از سوی نيروهای امنيتی ايران کنترل نشد.

به ادعای اين وبسايت اسرائيلی، فيلم های گلخنبان جزيياتی را که تا کنون غرب از آن بی خبر بوده است، در اختيار آمريکا نهاده است و از جمله شامل تصاوير و فيلم هايی از سايت های نطنز، فردو و پارچين است؛ سه نقطه بسيار حياتی در چرخه هسته ای ايران.

فيلم ها، به ادعای «دبکا فايل» فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات بلندپايه ديگر نظام را در حال بيان توضيحات حساس هسته ای و نظامی برای رهبر و رييس جمهوری نشان می دهد.

«دبکا فايل» حسن گلخنبان را مردی که از زمان حضورش در نيروهای بسيجی تا به چندی پيش توانست اعتماد سران نظام را به خود جلب کند به گونه ای که به فيلمبردار ويژه رهبر و رييس جمهوری ايران مبدل شود، توصيف کرده است.

«دبکا فايل» می گويد که سال گذشته در زمان حضور احمدی نژاد در سازمان ملل که حسن گلخنبان نيز برای نخستين بار او را همراهی می کرد، نيروهای اطلاعاتی آمريکا توانستند با گلخنبان ارتباط بگيرند و او را متقاعد کنند که فيلم ها و عکس های لازم را بگيرد و در نخستين فرصت بگريزد؛ پيشنهادی که عملی نيز شد و تا تحقق آن، يکسال طول کشيد و حسن گلخنبان در اين يکسال فرصت تهيه فيلم ها و تصاوير مهم ديگری را در کنار رهبران ارشد نظام در اختيار داشت.

به تازگی افراد ديگری نيز که درجايگاههايی بوده اند که می توانسته اند به برخی اطلاعات مهم دسترسی داشته باشند، به خارج از ايران گريخته و از کشورهای مختلف درخواست پناهندگی کرده اند؛ يکی از مترجمان معاون اول رياست جمهوری ايران و وزيران دولت احمدی نژاد به تازگی به خارج گريخته و مصاحبه هايی نيز با رسانه های فارسی زبان داشته است.

پيشتر نيز در برخی از گزارش های يکسال اخير گفته شده بود که محمود رضا خاوری مديرکل بانک ملی ايران که در زمينه پرونده فساد کلان مالی ايران به کانادا گريخت، برخی از اطلاعات مهم مربوط به برنامه هسته ای و نظامی ايران و ارتباط سيستم بانکی ايران را با اين برنامه ها در اختيار غرب نهاده و «تخليه اطلاعاتی» شده است؛ ادعاهايی که تأييد درستی آن دشوار است.
XS
SM
MD
LG