لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا؛ انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران


رکس تیلرسون می گوید، ترویج حقوق بشر و حاکمیت دمکراتیک از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکا است.
رکس تیلرسون می گوید، ترویج حقوق بشر و حاکمیت دمکراتیک از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۶ از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است، ترویج حقوق بشر و حاکمیت دمکراتیک از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

به گزارش وب سایت امور خارجه آمریکا، در بخش مربوط به حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۶ آمده است: شاخص ترین مساله در حوزه حقوق بشر در ایران، محدود شدید آزادی‌های مدنی از جمله آزادی بیان، تجمع، مذهب و رسانه‌ها است.

در ادامه این گزارش آمده است، از دیگر مشکلات در حوزه حقوق بشر در ایران،فقدان آیین دادرسی عادلانه و مجازات اعدام برای جرایمی است که براساس آیین دادرسی عادلانه مستحق چنین مجازاتی نیستند، همچنین نحوه غیر انسانی اجرای مجازات و دور از‌شان انسانی برای زندانیانی است که خودسرانه و غیر قانونی بازداشت، شکنجه یا کشته می شوند.

این گزارش همچنین ضمن انتقاد از خشونت سیاسی و مفقود شدن مخالفان تصریح کرده است:شهروندان (ایران) برای تعیین حکومت از طریق مسالمت آمیز و انتخابات آزاد و عادلانه با محدودیت روبه رو هستند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا برای سال ۲۰۱۶ از وضعیت زندان‌های ایران نیز انتقاد شده است.

این گزارش همچنین ضمن انتقاد از رویکرد حکومت ایران در قبال اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرده است، طی سال ۲۰۱۶ حکومت ایران علیه زنان، اقلیت های دینی و قومی و همجنسگرایان خشونت بکار برده است.

طی سال‌های اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش‌های سالانه خود از تداوم نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.

جهان در سال ۲۰۱۶

گزارش حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ وزارت امور خارجه که روز جمعه منتشر شد، هشدار داده است که شرایط برای گروه‌های اپوزیسیون و فعالان حقوق بشررو به وخامت گراییده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این گزارش همچنین تاکید کرده است آزادی‌های بنیانی مانند آزادی بیاندر سال ۲۰۱۶ در شماری از کشورها کاهش یافته است.

آسوشیتدپرس با این حال می گوید، برخلاف دولت‌های گذشته و رویکرد وزرای پیشین امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون از اعلام این گزارش و یا سخنرانی درباره آن خودداری کرده است.

این گزارش می افزاید، رکس تیلرسون در نامه‌ای به کنگره بدون اشاره به هرگونه نگرانی ویژه در خصوص نقض حقوق بشر، تاکید کرده است: ترویج حقوق بشر و حاکمیت دمکراتیک از عناصر اصلی سیاسیت خارجی آمریکا است.

در همین حال مارکو ربیو، سناتور جمهوریخواه به این که گزارش وزارت امور خارجه بدون حضور رکس تیلرسون ارائه می شود، واکنش نشان داد.

مارکو روبیو نوشته است: برای نخستین بار پس از مدت‌ها گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه بدون حضور وزیر امور خارجه ارائه می شود، امیدوارم تجدید نظر کنند.

XS
SM
MD
LG