لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

بررسی روزنامه های صبح یکشنبه ایران


روزنامه کارگزاران از برجا ماندن ۵ کشته و ۳۰ زخمی طی درگيری انتخاباتی در ايلام خبر داده است.به نوشته اين روزنامه « به دنبال اعلام نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم در شهرستان ايلام ، درگيری فيزيکی در مقابل فرمانداری منجر به کشته شدن ۵ نفر از مردم اين شهر و زخمی شدن بيش از ۳۰ نفر شده است. »


داريوش قنبری نماينده فعلی و نامزد نمايندگی ايلام که کشته شدگان از طرفداران وی هستند به روزنامه کارگزاران گفته است : در پی رواج شايعه ای در خصوص دستکاری در آرای وی برای حذفش از دور رقابت انتخاباتی،طرفدارانش قصد برگزاری تجمع آرامی مقابل فرمانداری را داشتند که به دليل ضعف مسوولان ۵ نفر از مردم شهر کشته و بيش از ۳۰ نفر زخمی شدند.


آقای قنبری تاکيد کرده که مسبب اصلی اين اتفاقات را ضعف استاندار،و فرماندار ايلام می‌داند.


ابهام در توقیف سوخت نیروگاه بوشهر


روزنامه آفتاب يزد ، از ابهام دردلايل توقيف سوخت نيروگاه بوشهر در آذربايجان خبر داده است.اين روزنامه با اشاره به گذشت«حدود يک ماه از توقيف محموله سوخت نيروگاه بوشهر توسط دولت آذربايجان» ، و « انتشار خبر آن با تاخير فراوان در داخل کشور» نوشته که سفير ايران در آذربايجان دلايل اين توقيف را يک « مشکل فنی » عنوان کرده است.


به نوشته آفتاب امروز روسيه به مقامات جمهوری اسلامی اطلاع داده که توقيف اين محموله در جمهوری آذربايجان ، موجب تاخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در زمستان ۸۷ خواهد شد.


اين روزنامه در عين حال نوشته است « اکنون اين گمانه تقويت شده که توقيف محموله ارسالی ، با هماهنگی روسيه انجام شده تا آنها بتوانند بهانه جديدی برای تأخيرهای خود در تکميل و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر به دست آورند. »


راهیابی 21 نامزد اصلاح طلب دیگر به مجلس


روزنامه اعتماد ملی نتايج دور دوم انتخابات مجلس ششورای اسلامی را مورد توجه قرار داده ، و نوشته که ۲۱ نامزد ديگر حزب اعتماد ملی و اصلا‌ح‌طلبان به مجلس هشتم راه يافته اند.


اين روزنامه نوشته « نتايج مرحله دوم هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلا‌می نشان می‌دهد که حدود ۲۱ نامزد اصلا‌ح‌طلب از گروه‌های اصلا‌ح‌طلب به مجلس راه يافته‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اين ميان ۱۵ نفر نيز گرايش مستقل و از احزاب نزديک به اصلا‌ح‌طلبان همچون اعتدال و توسعه هستند. »


مجموع کرسی های مورد رقابت در مرحله دوم انتخابت روز جمعه ۸۲ کرسی بود.


«حرف های ناگفته بسیار دارم»


روزنامه همشهری اظهارات مصطفی پورمحمدی وزير کشور را در آستانه برکناری از این سمت مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته «حرف‌های ناگفته بسياری دارم. »


به نوشته اين روزنامه وزير کشور روز گذشته به خبرنگاران گفته است که خودش هم نمی داند به چه دليلی برکنار شده است.


همشهری نتاکید کرده است « نبايد انتظار داشت که پورمحمدی مانند داوود ‌دانش‌جعفری در جلسه توديع خود يا بعد از آن سخنان آنچنانی در نقد دولت بر زبان جاری کند. هرچند که او بر داشتن حرف‌های ناگفته بسياری به ‌دليل جايگاه مديريتی‌ و مسئوليت‌هايش در طول سال‌های گذشته تاکيد می‌ورزد. »


اين روزنامه از قول پور محمدی نوشته که بخشی از ناگفته هايش از دوران مدیریت 3 ساله بر وزارت کشور دولت نهم را نمی تواند در زمان حياتش بيان کند چون به امنيت ملی و مصالح نظام ضربه خواهد زد.


ایران در میان 30 وارد کننده بزرگ دنیا


روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«نام ايران در ميان ۳۰ واردکننده برتر جهان» نوشته که آخرين آمارهای سازمان جهانی تجارت درباره مبادلات بازرگانی کشورها در سال ۲۰۰۷ ميلادی نشان می دهد ايران جزء ۳۰ کشور برتر واردات جهان ، قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه « براساس گزارش های اين سازمان ، ايران جزء معدود کشورهايی است که واردات آن در مقايسه با صادرات از رشد فزاينده يی برخوردار است.


اعتماد نوشته که ميزان واردات ايران در سال گذشته ميلادی براساس آمار سازمان تجارت جهانی به ۴۵ ميليارد دلار رسيد که در مقايسه با سال قبل۱۰ درصد افزايش داشته ، و اين در حالی است که ميزان صادرات کشور در مقايسه با سال قبل از افزايش ۸درصدی برخوردار بوده و به ۸۳ ميليارد دلار رسيده است.


به نوشته اين روزنامه « در ميان ۳۰ کشور مورد مطالعه سازمان تجارت جهانی در رتبه بيست و سوم قرار گرفته است.»


XS
SM
MD
LG