لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه تهران امروز عنوان اصلی خود را به گرانی برنج اختصاص داده ، و نوشته «برنج رکورد گرانی را شکست. »


به نوشته اين روزنامه : بنا به آمار رسمی تنها در هفته گذشته قيمت برنج ۴۰ درصد افزايش داشته است. به طوری که قيمت هر کيلوگرم برنج اعلای هاشمی آستانه اشرفيه از ۲۲۰۰ تومان به ۳۵۰۰، برنج دم‌سياه مجلسی هاشمی از ۲۱۰۰ به ۳۴۰۰ تومان ، برنج خارجی هاشمی هندی از ۱۹۰۰ تومان به ۲۳۵۰ تومان ، برنج خارجی وارداتی هندی و پاکستانی از ۸۰۰ تومان به ۱۹۵۰ و ۱۷۰۰ تومان رسيده است.


تهران امروز همچنين نوشته با وجود کمبود برنج در بازار و اعلام خودداری کشاورزان از کشت برنج ، رئيس گمرک ، به طور شفاهی دستور داده است تا تعرفه وارداتی قيمت برنج از تنی ۳۵۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار افزايش يابد.


جلسه استیضاح وزیر بازرگانی هفته آینده


روزنامه سرمايه خبر داده که استيضاح وزير بازرگانی اعلام وصول و در دستور کار هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه ، به اين ترتيب نمایندگان مجلس با استيضاح مسعود ميرکاظمی با هدف حل مشکل گرانی قصد دارند نقش مجلس در رشد صعودی گرانی های اخير را به حداقل رسانده ، و دولت و سياست های آن در اين زمينه را عامل اصلی اين معضل معرفی کنند.


به نوشته سرمايه ، وزير بازرگانی که در غياب وزير اقتصاد قرار است قربانی مبارزه با گرانی های اخير شود سومين وزير کابينه محمود احمدی نژاد است که از سوی مجلس برای استيضاح به مجلس فراخوانده شده است.


پيش از اين محمود فرشيدی و محمد رضا اسکندری وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی نيز در صحن بهارستان استيضاح شدند ، و جلسه استيضاح وزير بازرگانی نيز چهارشنبه آينده برگزار می شود.


کیهان ، خاتمی را به اقدام علیه امنیت ملی متهم کرد


روزنامه کيهان ، در ادامه حملات خود به محمد خاتمی رئيس جمهوری سابق ايران در خبری ويژه وی را متهم کرده که بنياد فرهنگی باران را به پايگاه اصلاح طلبان تندرو تبديل کرده است.


این روزنامه سخنان اخير خاتمی در خصوص اين که صدور انقلاب بايد به صورت فرهنگی باشد نه با ارسال اسلحه و تشکيل گروه های ترور و بمب گذاری در ساير کشورها ، این اظهارات را «کلا بی پايه» ناميده است.


کيهان رئيس جمهور سابق ايران را متهم کرده که «با سخنان خود آشکارا عليه امنيت ملی جمهوری اسلامی گام برداشته و با دشمنان قسم خورده نظام همراهی کرده است. »


اين روزنامه نوشته خاتمی « تلويحا نظام جمهوری اسلامی را متهم ساخته بود که با به دست گرفتن اسلحه در حال خرابکاری در ديگر کشورهاست. »


امام زمان و تورم 20 درصدی


روزنامه اعتماد ملی ، از انتقاد سخنگوی جامعه روحانيت از دولت در خصوص گرانی ها خبر داده و به نقل از وی نوشته « امام زمان ، تورم ۲۰ درصدی را قطعا نمی‌پسندند. »


اين روزنامه با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد در مورد حمایت امام زمان از دولت ، نوشته : سخنان رئيس‌جمهوری اسلامی درباره برخی مباحث دينی از جمله امام زمان موضوع جديدی نيست اما سخنان وی در مشهد که از تلويزيون نيز پخش شده است ، روزسه شنبه ناخشنودی روحانيون مجلس را سبب شد و برخی روحانيون مجلس که سخنان او را از تلويزيون شنيده بودند نسبت به اين امر واکنش نشان داده اند.


به نوشته اعتماد ملی مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز يکی از اين منتقدان ، گفته است « اگر خدای ناکرده مقصود احمدی نژاد اين باشد که امام زمان از رفتارهای دولت حمايت می‌کنند بايد پاسخ داد که چنين چيزی غلط است ، قطعا امام زمان تورم ۲۰ درصدی را نمی‌پسندند و مورد رضايت ايشان نيست و از اين کار و خيلی چيزهای ديگر و اشتباه‌ها و ندانم‌کاری‌هايی که در کشور به وجود می ‌آيد، حمایت نمی کند.»


ادامه حذف کتاب ها از نمایشگاه کتاب


روزنامه اعتماد از ادامه حذف کتاب ها از نمايشگاه کتاب تهران خبر داده و نوشته : در پنجمين روز از برگزاری نمايشگاه بين المللی کتاب تهران ، دو کتاب ديگر از صادق هدايت و سه کتاب ديگر از صادق چوبک جمع آوری شد.


« فوايد گياهخواری » و « نوشته های پراکنده » عنوان دو کتاب هدايت و « تنگسير » ، « مهواره » و « روز اول قبر » عنوان سه کتاب صادق چوبک هستند که به نوشته این روزنامه از غرفه نشر جامه دران در نمايشگاه جمع آوری شده است.


اين روزنامه همچنين خبر داده کتاب « زن عجم خوبه يا تی ان تی » نوشته فرخنده حاجی زاده نيز از نمايشگاه کتاب جمع آوری شده است.


اعتماد به نقل از يکی از مسئولان وزارت ارشاد اسلامی نوشته « ما ليستی داريم که قبل از نمايشگاه به همه تشکل ها و ناشران گفتيم چه کتاب هايی نبايد در نمايشگاه کتاب عرضه شوند ، و در نمايشگاه بيست و يکم کتاب هايی که در اين فهرست بوده و عرضه شده اند ، جمع آوری شده است. »


گسترش اعتیاد تزریقی به کراک


روزنامه جمهوری اسلامی از شيوع مصرف تزريقی کراک در کشور خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتياد نوشته « اعتياد کراک به عامل اول مراجعه به مراکز ترک و درمان اعتياد تبديل شده که اين امر از افزايش رو به رشد اعتياد به اين ماده خطرناک اعتيادآور در کشور حکايت می کند. »


دکتر آذرخش مکری ، همچنين گفته است در حال حاضر بيش از۵۰ درصد معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی اعتياد ، معتادان کراکی هستند.


روزنامه جمهوری اسلامی از قول اين کارشناس اعتياد نسبت به افزايش مصرف تزريقی کراک به ويژه در مناطق آسيب پذير کشور هشدار داده ، و نوشته « مصرف مستمر و تزريقی کراک با توجه به آسيب شديد و پرسرعت جسمی ، معتادان را حداکثر ظرف يک سال از پا می اندازد. »


XS
SM
MD
LG