لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از برکناری محمد رحمتی از وزارت راه ، و انتصاب حميد بهبهانی به عنوان سرپرست اين وزارتخانه خبر داده ، و برکناری محمد رحمتی را حرکتی مبهم در دولت نهم توصيف کرده است.


اين روزنامه درباره این ادعای برخی مقامات دولتی مبنی بر اين که رحمتی توسط رييس جمهور برکنار نشده ، بلکه بازنشسته شده ، نوشته « انتصاب بهبهانی به سمت سرپرست وزارت راه از آن روی ابهام برانگيز شده است که وی متولد ۱۳۱۹ يعنی دارای ۶۸ سال سن و ۴۷ سال سابقه کاری است. »


روزنامه اعتماد همچنين به سابقه بهبهانی در دوره مديريت احمدی نژاد بر شهرداری تهران اشاره کرده،و می نويسد « بهبهانی در دوره مديريت احمدی نژاد در شهرداری تهران در سمت های مختلف از جمله معاون حمل و نقل و ترافيک ، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک ، و رئيس سازمان نظام مهندسی استان تهران مشغول بوده است. »


بازگشت شبانه طرح ارتقای امنيت اجتماعی


روزنامه کيهان در گزارشی از آغاز عمليات شبانه نيروی انتظامی در طرح ارتقای امنيت اجتماعی خبرداده ، و نوشته که مرحله جدید اين طرح با محوريت جمع آوری باقيمانده اراذل و اوباش ، و فروشندگان انجام می شود.
اين روزنامه به نقل از احمدرضا رادان نوشته « اين طرح برای جمع آوری اراذل و اوباشی که سال گذشته فراری شده و اخيرا به محل های سکونت خود بازگشته ، و به شرارت می پردازند ، اجرا می شود.» این روزنامه همچنین از قول سعيد مرتضوی دادستان تهران احتمال مجازات اعدام برای دستگيرشدگان طرح امنيت اجتماعی را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته «برای پشتيبانی قضايی اين طرح، در ۱۸ ناحيه دادسرا ، يک بازپرس و يک داديار ويژه امنيت اجتماعی تعيين شده و هفت شعبه ويژه تعيين کرده ايم تا خارج از نوبت و به طور خاص به پرونده های مواد مخدر رسيدگی شود .»


افزايش ۱۰۰ درصدی ژنراتور برق


روزنامه سرمايه در گزارشی با اشاره به قطعی های برق در کشور از افزايش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی انواع ژنراتور و مولد برق و همچنين شمع در کشور خبرداده است.
به نوشته این روزنامه ، پيش بينی کمبود پنج هزار مگاوات برق در تابستان و درخواست دولت از مردم و صاحبان صنايع برای تهيه و خريد موتورهای مولد برق ، علاوه بر افزايش بيش از پنج برابری تقاضا در بازار اين کالا ، موجب رشد ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی قيمت ها در بازار ديزل ژنراتور و انواع موتور برق طی سه هفته اخير شده است.
اين روزنامه همچنين نقش تحريم های بين المللی عليه کشور را در اين افزايش قيمت ها موثر دانسته ، و نوشته « تحريم های بين المللی عليه کشور نيز موجب شده تا علاوه بر واردات بسيار محدود برخی از انواع ديزل-ژنراتور مورد استفاده صنايع به کشور ، قيمت ها نيز توسط کارخانجات اصلی سازنده اين دستگاه ها به دفعات افزايش يابد. »
سرمايه همچنين از گرانی باطری ها و شمع های معمولی نيز خبر داده ، و نوشته است : بازار شمع و باتری های شارژی نيز اين روزها بسيار رونق گرفته است. شمع های معمولی که کمياب نيز شده است با ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزايش قيمت نسبت به يک ماه قبل هم اکنون با قيمت هايی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان به فروش می رسد.


روز اعلام تغييرات دولت


روزنامه اعتماد ملی در خبری با اشاره به نشست خبری هيات دولت و اعلام جابجايی ها در کابينه طی روز يک شنبه از اين روز به عنوان روز اعلام تغييرات دولت نهم ياد کرده است.
اين روزنامه به تغيير ابهام برانگيز وزير راه نيز اشاره کرده و نوشته است : ديروز روز اعلا‌م تغييرات در دولت بود، از يک سو رئيس‌جمهور از خداحافظی رحمتی و جانشينی بهبهانی در وزارت راه و ترابری خبر داد، از سوی ديگر سيدمهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور از معرفی سه استاندار کرمان، مرکزی و بوشهر خبر داد. اين در حالی بود که منوچهر متکی وزير امور خارجه نيز تغييرسخنگوی وزارت خارجه را اعلا‌م کرد.
اين روزنامه در شماره امروز خود همچنين از احتمال وزير کشور شدن مهدی هاشمی خبرداده و نوشته است « مهدی هاشمی که به گفته خودش پس از تعطيلا‌ت مجلس وزير پيشنهادی رئيس‌جمهور به مجلس معرفی می‌شود از رايزنی رئيس‌جمهور با وی در خصوص معرفی برای تصدی پست وزارت کشور خبر داد اما او از اعلا‌م نظر قطعی مبنی معرفی وی به عنوان وزير کشور خودداری کرد.
طرح ايجاد پليس مترو
روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از مدير عامل شرکت بهره برداری مترو تهران از ايجاد ۴ پاسگاه اصلی پليس مترو تا پايان امسال خبر داده است.
اين روزنامه در خبر کوتاهی به نقل از تلاش برآن است که با احداث ۴ ساختمان برای استقرار نيروهای پليس مترو در ايستگاه های شهر ری،امام ، صادقيه و دانشگاه علم و صنعت پاسگاه های اصلی پليس مترو ايجاد شود.
روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص نحوه فعاليت اين پايگاه های پليس نيز نوشته « در صورت نياز نيروهای پليس مترو ايستگاه های پرتردد به ايستگاه های خلوت مراجعه می کنند که پس از ايجاد پاسگاه های اصلی پليس مترو ،؛ تمام ايستگاه های خلوت از طريق اين پاسگاه ها تحت کنترل و حفاظت قرار می گيرند.


XS
SM
MD
LG