لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه جام جم ، با اشاره به تجمع داوطلبان معترض کنکور که به رغم کسب رتبه‌های ۲ و ۳ رقمی در هيچ دانشگاهی پذيرفته نشده اند در مقابل ساختمان وزارت علوم و مجلس ، نوشته که این اعتراضات روز سه شنبه محمد مهدی زاهدی وزير علوم را به همراه جمعی از معاونانش به مجلس شورای اسلامی کشاند.


به نوشته اين روزنامه ، محمد مهدی زاهدی که برای پاسخگويی در این خصوص به مجلس رفته بود ، وقوع هرگونه خطايی را انکار کرده ، و گفته « براساس سياست جديد بومی‌گزينی بعيد ‌است خطايی صورت گرفته باشد ، چرا که بسياری از معترضان انتظار داشتند تنها در رشته و دانشگاه خاصی قبول شوند ، ولی به‌دليل اجرای سياست جديد و کمی ظرفيت‌ها اين امر غيرممکن است. »


به گزارش جام جم ، بسياری از نمايندگان مجلس معتقدند « طرح بومی‌سازی پذيرش دانشجو در کنکور سراسری » بسيار زود و پيش از موعد مقرر اجرا شده و دليل مشکلات اخير همين مساله است.


اين روزنامه همچنين از قول رييس کمسيون دانشگاهيان مجلس نوشت است : مشکلات داوطلبان کنکور و اعتراض آنها نسبت به بومی‌سازی گزينش دانشجويان بررسی خواهد شد و اگر پاسخ‌های وزير در اين جلسه برای نمايندگان قانع‌کننده نباشد ، از وزير در صحن علنی مجلس سوال خواهيم کرد و اگر از اين راه قانع نشويم ، وزير را استيضاح خواهيم کرد.


آغاز تغييرات پولی


روزنامه سرمايه ، از آغاز تغييرات پولی کشور با تشکيل « ستاد ويژه اصلاحات و حذف صفرهای پول ملی » در بانک مرکزی خبرداده است.


این روزنامه به نقل از قائم مقام بانک مرکزی نوشته که برای اجرای طرح تحول اقتصادی که در يک بند آن به موضوع ارزش گذاری پول ملی تاکيد شده ، ستاد ويژه ای در بانک مرکزی به منظور تدوين مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف صفر از اسکناس تشکيل شده است.


به نوشته سرمایه ، حسن قضاوی درباره اين تغييرات در اسکناس ها و پول ملی گفته « يکی از ابعاد طرح ارزش گذاری پول ملی که در حال حاضر در دولت و بانک مرکزی مراحل بررسی های کارشناسی را می گذراند، معرفی ابزارهای مبادلاتی جديدی است که بر مبنای آن مبادلات مالی با سهولت بيشتری انجام شود. »


به نوشته اين روزنامه طرح حذف چند صفر از اسکناس های رايج و همچنين تغيير واحد پول ملی با تشکيل اين ستاد رسما آغاز شده است.


افزايش قتل های خانوادگی


روزنامه اعتماد ملی ، اظهارات جانشين فرمانده نیروی انتظامی در خصوص افزايش ۲۰ درصدی قتل های خانوادگی نسبت به سال گذشته را مورد توئجه قرار داده است.


به گفته این مقام نيروی انتظامی وقوع قتل های خانوادگی در ۵ ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال پيش بيش از ۲۰ درصد افزايش داشته است.


اعتماد ملی با اشاره به افزايش ۲.۸ درصدی وقوع قتل در يک سال گذشته از قول حسين ذولفقاری نوشته « قتل از سوی بستگان و آشنايان نيز در اين آمارها ۳۰ درصد از کل جنايت‌های کشور را تشکيل می‌دهد. »


حبس برای مدير يک سايت اينترنتی


روزنامه اعتماد ، از صدور حکم زندان برای مدير يک سايت اينترنتی خبرداده ، و نوشته مدير سايت اينترنتی « انجمن انديشمندان ايران اسلامی » از سوی شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی استان تهران به 7 ماه حبس تعزيری محکوم شده است.


اين روزنامه با اشاره به دستور فيلترينگ این سایت اینترنتی از سوی دادگاه ، درباره صدور اين حکم نوشته « با شکايت سازمان بازرسی کل بانک مرکزی عليه مدير سايت انجمن انديشمندان ايران اسلامی ، پرونده ای به اتهام افترا و نشر اکاذيب تشکيل شد که قاضی حسينيان پس از رسيدگی به اين پرونده دستور به فيلترينگ سايت مورد نظر داده ، و مدير آن را به 7 ماه حبس تعزير محکوم کرد. »


اعتماد اشاره ای به جزييات اين پرونده و نام مدير اين سايت اينترنتی نکرده ، اما نوشته « اين سايت اينترنتی هم اکنون مسدود است. »


آزادی يک گروگان نیروی انتظامی


روزنامه رسالت ، از آزادی يکی از ۱۶ گروگان نيروی انتظامی از سوی گروه جندالله در سیستان و بلوچستان خبرداده است.


به نوشته این روزنامه یکی از فرماندهان نیروی انتظامی در این خصوص گفته « جهت آزادی اين گروگان که يکی ازسربازان نيروی انتظامی است ، هيچ گونه امتيازی داده نشده است واين فرد پس از آزادی به ايران منتقل شده‌است. »


رسالت از قول اين فرمانده انتظامی درباره وضعيت 15 مامور دیگر به گروگان گرفته شده این نیرو نوشته « فعلا از نظر ما تمامی اين افراد گروگان هستند وشخصی هم که آزاد شده است اعلام کرده زمانی که با تعدادی ازدوستانش دريک مکان نگهداری می‌شد ، همگی آنها سالم بودند. »


XS
SM
MD
LG