لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از ارسال هشدارنامه رييس کل ديوان محسابات کشور به معاون اول رييس جمهور خبر داده است.


به نوشته این روزنامه به دنبال اصرار دولت بر نقض قانون بودجه سال 87 ، رئيس کل ديوان محاسبات کشور با ارسال نامه ای به معاون اول رئيس جمهوری ، عدول دولت از قانون بودجه ، و اجرای ضوابط بودجه مصوب هیات دولت را بدون توجه به قانون بودجه مصوب مجلس ، غيرقانونی اعلام کرده است.


اين روزنامه گزارش داده که رحمانی فضلی در اين نامه تاکید کرده « ضوابط اجرايی بودجه ۸۷ مصوب ۲۶ اسفند ماه ۸۶ در هيات دولت با قانون بودجه مصوب مجلس مغايرت دارد ، و ديوان محاسبات ، مخارج دولت بر اساس اين مصوبه غيرقانونی را غيرقابل پذيرش می داند. »


سرمايه همچنين با انتشار جزييات اين نامه از قول فضلی خطاب به معاون رييس جمهور نوشته « هر مدير دولتی که بر اساس اين مصوبه غيرقانونی دولت ، بودجه عمومی کشور را هزينه کند ، قابل تعقيب خواهد بود. »


روحانی سنی در مهاباد کشته شد


روزنامه کارگزاران ، از کشته شدن يک روحانی سنی در مهاباد خبر داده و از قول فرزندان وی نوشته « حاج ماموستا ملا عبدالرحيم تينا بعد از اقامه نماز صبح قصد عزيمت از مسجد به منزلش را داشته که در ميانه راه دو موتورسوار ناشناس به سمت وی تيراندازی کردند. »


به نوشته اين روزنامه ، دادستان مهاباد اعلام کرده « اين روحانی امام جماعت يکی از مساجد شهرستان مهاباد بوده و تا کنون مشخص نشده اين موضوع به لحاظ اختلافات سياسی يا شخصی رخ داده است.»


اختیارات بیشتر برای رئیس مجلس


روزنامه اعتماد ، از اصلاح آيين نامه های داخلی مجلس و تصويب افزايش اختيارات رييس مجلس خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « در جلسه علنی مجلس پس از بحث و بررسی که در پاره ای موارد به مناقشه ميان موافقان و مخالفان تبديل شد ، سرانجام مجلس تصويب کرد بخشی از اختيارات هيات رئيسه مجلس به شخص رئيس مجلس واگذار شود. »


اين روزنامه با اشاره به مخالفت های برخی از نمايندگان با اين طرح نوشته « گروهی معترض بودند که نبايد با کاهش اختيارات هيات رئيسه ، به گونه يی رفتار کرد که رئيس مجلس به تنهايی تمام امور قوه مقننه را برعهده بگيرد. »


به گزارش اعتماد پس از اين « کليه امور اجرايی مجلس اعم از تشکيلاتی ، مالی ، اداری ، بين المللی ، حراست ، و نظاير آن به عهده رئيس مجلس خواهد بود.


ادامه برکناری استادان دانشگاه


روزنامه اعتماد ملی ، اعتراض برخی از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی تهران نسبت به برکناری اساتيد اين دانشگاه را مورد توجه قرار داده است.


به گزارش این روزنامه « جمعی از دانشجويان اين دانشگاه با حضور در راهروهای مجلس از تصميم دوباره رئيس دانشگاه تهران مبنی بر اخراج برخی استادان خبر دادند ، و حکم اخراج يکی از اين استادان را که در هفته گذشته صادر شده به نمايندگان نشان دادند. »


اعتماد نوشته « دانشجويان از نمايندگان درخواست کرده اند تا به اين موضوع رسيدگی کنند و هشدار داده اند در غير اين صورت هفته آينده تحصن خواهند کرد. »


استعفای جمعی مديران بانک مرکزی


روزنامه جمهوری اسلامی ، از ادامه تغييرات مديريتی در بانک مرکزی خبر داده ، و نوشته « جمعی از مديران بانک مرکزی که به تازگی در اين نهاد حکم خدمت گرفته بودند در اعتراض به حضور حسین صمصامی در بانک مرکزی استعفا داده اند. »


به نوشته اين روزنامه « پيش از اين توافق شده بود مديران منتصب از سوی مظاهری تا حد امکان به همکاری با بهمنی ادامه دهند ، اما حضور حسين صمصامی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی اين مديران را از ادامه کار دربانک مرکزی منصرف کرده است. »


حسين صمصامی خواهر زاده پرويز داودی معاون اول رئيس جمهوری اسلامی است.


XS
SM
MD
LG