لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، ارايه رسمی طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی به هيات رييسه مجلس را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « پس از تحقيقات برخی نمايندگان روز گذشته ابوترابی فرد نايب رييس اول مجلس دريافت طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی را تاييد کرد. »


اين روزنامه محورهای اصلی اين طرح را « بررسی موجودی کنونی حساب ذخيره ارزی ، ميزان ورودی های اين حساب به ويژه پس از افزايش بهای نفت ، و همچنين بررسی ميزان تعهداتی که براساس آن از حساب ذخيره ارزی برداشت شده » اعلام کرده است.


محمدرضا خباز مخبرکمسيون اقتصادی مجلس به این روزنامه گفته « نمايندگان مجلس متعجب هستند که چرا بايد برای يک موجودی ، چندين رقم متناقض از سوی مسوولان تيم اقتصادی دولت ارائه شود. »


اعتماد به نقل از اين عضو کمسيون اقتصادی مجلس نوشته « پيش از اين بانک مرکزی موجودی حساب ذخيره ارزی را ۲۵ ميليارد دلار ، و پورمحمدی رئيس سازمان بازرسی اين رقم را منفی صفر ، و محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس هم موجودی حساب ذخيره ارزی را ۹ ميليارد دلار عنوان کرده بود. »


اعلام اتهامات مدیر سایت اینترنتی آیت الله منتظری


روزنامه سرمايه ، از اعلام اتهامات مجتبی لطفی مسئول وب سايت و ارتباطات دفتر آيت الله منتظری پس از چندين هفته بازداشت خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « دادستان ويژه روحانيت قم اتهامات مجتبی لطفی از کارکنان دفتر آيت الله منتظری در قم را فعاليت در شرکت های هرمی ، تهيه و توزيع جزوات و مقالات بدون داشتن مجوز قانونی ، و همچنين نشر اکاذيب عنوان کرده است. »


روزنامه سرمایه همچنین نوشته که علی عبدللهی بدون اشاره به زمان برگزاری دادگاه آقای لطفي ، گفته است : تحقيقات از او انجام شده و پرونده وی در مرحله رسيدگی قرار گرفته است.


افزايش قيمت برق


روزنامه کيهان ، از قول مديرعامل شرکت مديريت شبکه برق کشور از افزايش ۸۰ درصدی نرخ برق تا دی ماه امسال خبر داده است.


مسعود حجت به این روزنامه گفته « از تابستان امسال ۶۰ درصد به نرخ برق افزوده شده ، و تا دی ماه ۲۰ درصد ديگر به اين نرخ افزوده خواهد شد و در مجموع تا پايان سال نرخ تضمينی برق ۸۰ درصد افزايش می يابد. »


به نوشته کیهان ، اين مقام شرکت مدیریت برق کشور همجنين درباره نرخ فعلی برق برای شرکت های توزيع کننده بين مصرف کنندگان گفته « نرخ فعلی برق برای شرکت های توزيع کننده در ساعات کم باری به ازای هر کيلو وات ساعت ۵۰ ريال ، ساعات عادی ۱۱۰ ريال ، ساعات اوج در صورت تضمين فروش برق ۲۸۰ ريال است. »


درخواست برکناري رئیس میراث فرهنگی


روزنامه جمهوری اسلامی ، از اعتراض دوباره برخی مراجع تقليد شيعه به رييس سازمان ميراث فرهنگی و مشاور محمود احمدی نژاد خبر داده ، و از قول آيت الله صافی گلپايگانی نوشته « اين ها جسارت کرده و به قرآن بی احترامی نمودند ، در مقابل اين اهانت چه بايد گفت اهانت به قرآن قابل تحمل نيست و کسی که مسئول اين سازمان است صلاحيت ندارد در اين جايگاه باشد. »


به نوشته اين روزنامه ، اعتراض ها و انتقادات از اسفنديار رحيم مشايی درميان مراجع تقليد شيعه در حالی دوباره افزايش يافته که هفته گذشته در همايش سرمايه گذاری در صنعت گردشگری که با حضور مشايی برگزار شد چند زن پيش از شروع اين جلسه با حرکات ريتميک و رقص کنان قرآنی را در يک سينی به قاری تحويل داده اند.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نوشته که صافی گپايگانی از مراجع تقلید در قم ، با تسليت به تمام مسلمانان گفته « چنين رفتارهايی علنا اهانت به احکام دين و قرآن است. »


رشد طلاق و جمعيت


روزنامه جام جم ، از قول معاون مرکز مطالعات و تحقيقات جمعيتی در آسيا و اقيانوسيه نسبت به افزايش طلاق و رشد جمعيت کشور هشدار داده است.


اين روزنامه به نقل از دکتر شهلا کاظمی پور نوشته « براساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۶۵ به ازای هر يکصد ازدواج در کشور ، ۳ طلاق رخ می‌داد ؛ اين در حالی است که در سال ۸۵ به ازای هر يکصد ازدواج ، ۹ طلاق به وقوع پيوسته است. »


به گزارش جام جم ، معاون مرکز مطالعات و تحقيقات جمعيتی آسيا و اقيانوسيه همچنين با اشاره به اين که « جمعيت ايران طی يکصد سال اخير بيش از ۸ برابر رشد کرده »، گفته است : يکصد سال پيش ، جمعيت کشور حدود ۷ ميليون و ۸۰۰‌ هزار نفر بود و در زمان حاضر به بيش از ۷۰ ميليون نفر رسيده است.


اعدام دونفر در زندان زاهدان


روزنامه رسالت به نقل از معاون دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از اعدام 2 نفر در زندان مرکزی اين شهر خبر داد.


این مقام قضايی در استان سيستان و بلوچستان اسامی اعدام شدگان را « احمد نصيری و جمال بولی زاده » اعلام کرده ، و گفته « اين افراد به جرم قاچاق مواد مخدر دستگير و به موجب دادنامه های صادره به اعدام محکوم که پس از تاييد و تنفيذ آرا توسط ديوانعالی و دادستانی کل کشور سحرگاه روز چهارشنبه به دار آويخته شدند. »


XS
SM
MD
LG