لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

«نگرانی عمیق» سازمان کشورهای آمریکایی از حضور بمب‌افکن‌های اتمی روسیه در ونزوئلا


این تصویر ۱۰ دسامبر منتشر شده و بمب‌افکن روسی را در ونزوئلا نشان می‌دهد
این تصویر ۱۰ دسامبر منتشر شده و بمب‌افکن روسی را در ونزوئلا نشان می‌دهد

سازمان کشورهای آمریکایی در واکنش به اعزام دو بمب‌افکن اتمی روسیه به ونزوئلا، بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید این موضوع «عمیق‌ترین نگرانی» این نهاد را سبب شده‌است.

سازمان کشورهای آمریکایی که دربرگیرنده تمامی ۳۵ کشور قاره آمریکا، از جمله ونزوئلاست، در بیانیه ۲۱ آذر ماه خود گفته «خبرهای منتشر شده در این مورد که ونزوئلا پذیرای هواپیماهای روسی با قابلیت حمل جنگ‌افزار اتمی شده، عمیق‌ترین نگرانی ما را سبب شده‌است».

این سازمان می‌گوید حضور نیروهای نظامی خارجی در ونزوئلا بر خلاف قانون اساسی آن کشور است: «چون آن‌طور که در قانون پیش‌بینی شده این موضوع با اجازه شورای ملی (پارلمان) ونزوئلا صورت نگرفته است».

سازمان کشورهای آمریکایی در ادامه می‌گوید «بنابراین، ما این اقدام را برای استقلال ونزوئلا یک اقدام مضر برآورد می‌کنیم».

خبر حضور بمب‌افکن‌های راهبردی ارتش روسیه از سوی وزارت دفاع آن کشور اعلام شد. ۱۹ آذر ماه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو بمب‌افکن توپولف ۱۶۰ در فرودگاهی اطراف کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، فرود آمده‌اند.

این اقدام روسیه در آمریکای لاتین، یک اقدام نظامی معمول برآورد نمی‌شود. برای نمونه خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده بود واپسین باری که هواپیماهای توپولف ۱۶۰ به ونزوئلا فرستاده شدند، پنج سال پیش بود. قبل از آن هم در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران نظامی بین روسیه و گرجستان بود که روسیه اقدام به فرستادن ناوگان جنگی به ونزوئلا کرده بود.

توپولف ۱۶۰ یک بمب‌افکن راهبردی مافوق صوت است که قابلیت حمل جنگ‌افزار هسته‌ای را نیز دارد. پرواز دو فروند از این بمب‌افکن‌ها تنها چند روز پس از سفر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین صورت گرفت.

اعزام بمب‌افکن‌های روسی به ونزوئلا فورا با واکنش مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روبه‌رو شده بود. او در توئیتر خود نوشت «مردم روسیه و ونزوئلا باید این موضوع را آن‌طور که هست ببینند: دو دولت فاسد، پول مردم را تلف می‌کنند و در حالی که مردم در رنج هستند، آزادی را به باد می‌دهند».

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه، این اظهارات را «بر خلاف اصول دیپلماتیک» و «کاملا بی‌مورد» توصیف کرده است.

روز چهارشنبه کاخ سفید آمریکا اعلام کرد مسکو به واشینگتن اطمینان داده که این هواپیماها قرار نیست در ونزوئلا بمانند و ۱۴ دسامبر/۲۳ آذر خاک آن کشور را ترک خواهند کرد.

ونزوئلا چند سالی‌ست که در یک بحران فراگیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فرو رفته‌است. در حالی‌که مخالفان مادورو او را متهم کرده‌اند کشور را به‌سوی دیکتاتوری سوق داده، مادورو، آمریکا را متهم به برنامه‌ریزی برای سقوط دولتش کرده‌است.

ایالات متحد عمیقا به وضعیت سیاسی و مدنی ونزوئلا معترض است و تحریم‌هایی را نیز علیه کاراکاس اعمال کرده‌است.

برپایه مجموعه‌ای از آمار و ارقام در رسانه‌های بین‌المللی، طی اعتراضات سال‌های اخیر در ونزوئلا دست‌کم ۲۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین شمار کشته‌ها و زخمی‌ها به اعتراضات گسترده در سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که بیش از ۱۶۰ کشته و ۱۵ هزار زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG