لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

دیدار «محرمانه» مقام‌های سابق دولت اوباما با ظریف در سال ۲۰۱۸


جان کری، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما، پیش از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، در نشست سازمان ملل متحد در نیویورک؛ ثبت شده در ۱۹ آوریل ۲۰۱۶
جان کری، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما، پیش از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، در نشست سازمان ملل متحد در نیویورک؛ ثبت شده در ۱۹ آوریل ۲۰۱۶

وب‌سایت خبری «واشینگتن فری بیکن» با اتکا به یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که در سال ۲۰۱۸، هیاتی از مقام‌های ارشد سابق دولت اوباما، از جمله جان کری، با هدف تضعیف سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ، رئیس جمهوری وقت، علیه جمهوری اسلامی با محمدجواد ظریف محرمانه دیدار کردند.

در گزارش این رسانه محافظه‌کار آمریکایی که روز پنج‌شنبه ۵ خرداد منتشر شد، آمده است که مقام‌های پیشین دولت باراک اوباما در آن سال در محل اقامت وزیر خارجه سابق ایران در نیویورک حاضر شدند و با او بر سر مسائلی چون «تسلیحات اتمی، مبادله احتمالی زندانیان و خروج از افغانستان و مذاکرات با طالبان» گفت‌وگو کردند.

بر اساس این سند داخلی که در پی شکایتی حقوقی از وزارت خارجه این کشور از حالت محرمانه خارج شده است، این ملاقات محرمانه حول‌وحوش همان زمانی رخ داد که گزارش‌هایی مبنی‌بر تلاش‌های پشت صحنه جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، در دیدار با مقام‌های ایرانی با هدف نجات توافق هسته‌ای برجام منتشر شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، به «واشینگتن فری بیکن» گفته است این سند تا به امروز، محکم‌ترین مدرکی است که نشان می‌دهد چگونه مقام‌های دولت اوباما سعی داشتند در سایه دیپلماسی پنهانی، مذاکرات با ایران را زنده نگه دارند، در حالی‌که همزمان دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌کوشید با تشدید فشارهای اقتصادی بر ایران، جمهوری اسلامی را منزوی کند.

آقای پمپئو که در دوران تصدی خود در وزارت خارجه آمریکا از برگزاری این دیدارهای محرمانه بی‌اطلاع بود، خاطرنشان کرد که این سند مُهر تاییدی است بر گزارش‌های مربوط به آن زمان در مورد تلاش‌های پنهانی جان کری برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام.

او همچنین، مقام‌های پیشین وزارت خارجه در دولت اوباما را به همکاری با وزیر خارجه «رژیم تروریستی» جمهوری اسلامی متهم کرد.

آقای کری البته پیشتر در شهریورماه ۱۳۹۷ در مصاحبه‌ای گفته بود که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چندین مرتبه با جواد ظریف در خلال کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف دیدار داشته و سعی کرده است بفهمد که چگونه می‌توان مسائل با ایران را حل‌وفصل کرد.

در پی خروج «یک‌جانبه» آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، دولت دونالد ترامپ تحریم‌های شدیدی علیه بخش مالی و صادرات نفت ایران وضع کرد.

در مقابل، جمهوری اسلامی نیز به تلافی فشارهای آمریکا از سال ۹۸ بخشی از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای برجام را نقض کرد و با راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای بازگشت دو طرف به برجام، از فروردین‌ ۱۴۰۰ در وین آغاز شد، اما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در مرداد پارسال و طرح خواسته‌های تازه از سوی تهران، این مذاکرات از بیستم اسفند گذشته متوقف مانده است.

دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات جدید خواستار عدم خروج دوباره آمریکا از برجام، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی شده است. این شروط به ایجاد مانعی بزرگ بر سر دستیابی به توافق نهایی بین دو طرف برای بازگشت به برجام منجر شده است.

دولت بایدن می‌گوید نمی‌تواند از جانب دولت‌های آینده ایالات متحده تضمینی مبنی بر عدم خروج از برجام بدهد و با توجه به تهدیدهای مداوم سپاه در منطقه و همچنین تهدید جانی علیه مقام‌های پیشین این کشور، خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را هنوز نپذیرفته است.

با استفاده از گزارش خبری واشینگتن فری بیکن و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت./ پ.پ.
XS
SM
MD
LG