لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

کشف یک شی مرموز در کهکشان راه شیری


کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری

پژوهشگران استرالیایی می‌گویند یک شی مرموز و در حال چرخش را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که با تمام اجرامی که اخترشناسان تاکنون شناسایی کرده‌اند، متفاوت است.

این شی اولین بار توسط یک دانشجو که در مورد پایان‌نامه‌اش تحقیق می‌کرد رصد شده است و شواهد نشان می‌دهد که سه بار در هر ساعت یک انرژی رادیویی عظیم صادر می‌کند.

ناتاشا هرلی واکر، اخترفیزیکدانی که ریاست پژوهش در این زمینه را برعهده دارد، گفت: «صدور این انرژی خیلی دقیق و راس هر ۱۸.۱۸ دقیقه یک بار اتفاق می‌افتد».

هر چند اجسام دیگری همچون تپ‌اخترها در فضا وجود دارند که به اصطلاح خاموش و روشن می‌شوند ولی به گفته خانم واکر تناوب ۱۸.۱۸ دقیقه‌ای تاکنون مشاهده نشده‌است.

او افزود: «کشف این شی برای ستاره‌شناسان بسیار اسرارآمیز است چون هیچ شی شناخته‌شده‌ای در فضا وجود ندارد که چنین کاری بکند».

پژوهشگران اکنون در حال بررسی سایر مشخصات این شی مرموز هستند و پس از مراجعه به یافته‌های قبلی چندین‌ساله در مورد اجسام مشابه به این نتیجه رسیده‌اند که این شی مرموز با کره زمین حدود چهار هزار سال نوری فاصله دارد، بسیار نورانی است و میدان مغناطیسی آن بسیار نیرومند است.

ولی هنوز نکات اسرارآمیز فراوانی وجود دارد.

خانم واکر افزود: «براساس تمامی محاسبات ریاضی متعارف به این نتیجه رسیده‌ایم که این شی قاعدتاً نباید نیروی لازم برای تولید این امواج رادیویی نیرومند را حدود ۲۰ دقیقه یک بار داشته باشد. تمامی شواهد اولیه نشان می‌دهد که چنین چیزی غیرممکن است».

این شی ممکن است پدیده‌ای باشد که اخترشناسان تاکنون رصد نکرده‌اند ولی براساس فرضیه‌ها معتقدند ممکن است وجود داشته باشد. پدیده‌ای که در اصطلاح اخترشناسی به آن «ستاره مغناطیسی با دوره تناوبی بسیار طولانی» می‌گویند.

در عین حال این شی می‌تواند باقی‌مانده یک ستاره «کوتوله سفید» فروپاشیده و خاموش باشد.

ولی خانم واکر معتقد است که چنین احتمالی بسیار ضعیف است. او افزود: «تاکنون فقط یک ستاره کوتوله سفید کشف شده که مثل تپ‌اخترها خاموش و روشن می‌شود اما مقیاس بزرگی آن اصلاً با این شی قابل مقایسه نیست».

او اضافه می‌کند که این شی «البته می‌تواند چیزی باشد که ما هیچگاه حتی تصور هم نکرده‌ایم، می‌تواند یک شی فضایی کاملاً متفاوت و جدید باشد».

خانم واکر در مورد احتمال ارسال این امواج رادیویی نیرومند توسط موجودات زنده در سایر نقاط فضا گفت: «خود ما هم به این نکته فکر کردیم که شاید کار موجودات فضایی باشد. ولی تحقیقات نشان می‌دهد که این امواج در فرکانس‌های رادیویی بسیار متنوعی صادر می‌شوند و در نتیجه محصول یک روند یا پدیده طبیعی است و با فرکانس‌های رادیویی مصنوعی کاملاً متفاوت است».

پژوهشگران استرالیایی در ادامه تحقیقات خود می‌خواهند تجسس برای یافتن اجسام مرموز و عجیب در کیهان را گسترش دهند.

ناتاشا هرلی واکر، رئیس این پژوهش، گفت: «جستجوهای بیشتر به ما نشان خواهد داد که این شی مرموز یک مورد منحصر به فرد است یا نمونه‌ای از یک نوع اجسام فضایی پرشمار که تاکنون شناسایی نشده‌اند».

نتایج تحقیقات این گروه پژوهشی در جدیدترین شماره مجله علمی «نیچر» منتشر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/پ.پ-ک.ر
XS
SM
MD
LG