لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

مقام رسمی: فرزندآوری ۲۵ درصد کاهش یافته است، عقلا برای حل مشکل اقدام کنند


یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید در چهار سال اخیر، فرزندآوری در ایران، «۲۵ درصد» کاهش داشته و «عقلای کشور» باید برای رفع این مشکل، اقدامی فوری انجام دهند.

حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بیان کرده است.

او اسفند سال ۹۹ نیز به خبرگزاری تسنیم گفته بود کاهش جمعیت در آینده، برای ایران، بیشتر از چالش فعلی کرونا خطر خواهد داشت.

وی به طور کلی وضعیت جمعیت در ایران طی سال‌های گذشته را «کاهشی» و «رو به مشکل» اعلام کرده، اما افزوده در چهار سال اخیر، این کاهش بسیار قابل توجه شده است.

به گفته برکاتی، «از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد در سال ۹۸ و یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ رسیدیم و همچنان در روند کاهشی تولدها قرار داریم.»

آن‌طور که این مقام وزارت بهداشت گفته، «فرصت مداخله کوتاه است و عقلای کشور با هر مرام و مسلکی و در هر خط و جبهه سیاسی، راست یا چپ که هستند، باید این موضوع را باور کرده و برای رفع آن تلاش کنند.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، «ما لبه مسیری هستیم که اگر الان کاری نکنیم دیگر نمی‌توانیم به راحتی مشکل را حل کنیم، اگر شاخص باروری به کمتراز ۱.۵ برسد، تقریبا بازگشت به روند طبیعی جمعیتی غیرممکن می‌شود.»

بر اساس اظهارات وی، عدد باروری در ایران در سال ۱۳۶۰ حدود ۶.۸ و در حال حاضر، ۱.۷ درصد است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران در بخش دیگری از اظهاراتش، زنان را «موتور مولد جمعیت» معرفی کرده و افزوده «در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون خانم در سن باروری داریم.»

وی در توضیح کاهش میزان باروری در ایران، گفته:‌ «یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ با ۲۳ میلیون خانم بارور است؛ در حالی که عدد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ با ۱۰.۵ میلیون خانم در سن باروری صورت می‌گرفت.»

آن‌طور که برکاتی خبر داده، «میزان باروری به ازای خانم‌ها نزدیک یک چهارم کاهش پیدا کرده است و روند این موضوع بسیار نگران‌کننده است؛ بخصوص که ما از سطح جایگزینی هم پایین‌تر هستیم.»

او خواستار مداخله برای ازدواج جوانان و تشویق آنها به فرزندآوری از طریق حمایت از اشتغال، تهیه و تامین مسکن و درآمدزایی مناسب شده است.

در روزهای گذشته نیز مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفته بود که «نرخ رشد طبیعی جمعیت در ایران به زیر یک درصد» کاهش پیدا کرده و آمار زنان در سن باروری بین ۱۵ تا ۴۹ سال در کشور، تا سال ۱۴۰۸ «متوقف می‌شود».

به گفته علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، نرخ رشد طبیعی جمعیت در سال ۹۹ «بین ۰.۷۱ تا ۰.۷۶ درصد بوده که رقم قابل‌توجهی کمتر از یک درصد برآورد شده است».

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ بهمن سال ۹۹ در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرد.

در مقابل، در سال‌های اخیر، نابسامانی شرایط اقتصادی و گسترش مشکلات اجتماعی، باعث بی‌انگیزگی عمومی برای فرزندآوری شده است.


با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG