لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

مقام‌های اسرائیلی از «احتمال مسموم کردن آب شهری توسط ایران» ابراز نگرانی کردند


شبکه آب شهر هادرا در اسرائیل
شبکه آب شهر هادرا در اسرائیل

مقام‌های رسمی اسرائیل گفته‌اند در حالی که کشورشان برای رویارویی با حملات سایبری دشمنان به شبکه آب شهری اسرائیل «به‌طور کامل» آمادگی ندارد، از احتمال حمله سایبری از این دست از سوی ایران «نگران» هستند.

سایت خبری اسرائیلی وای.نت روز چهارشنبه ۲۹ بهمن خبر داد که مسئولان ارشد در طول این هفته یک «نشست فوق‌العاده» در خصوص این «نگرانی» برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل که نشست مزبور در دفتر او برگزار شد، به سازمان آب و فاضلاب اسرائیل دستور اضطراری و فوری داد تا تمامی اقدامات لازم را برای آمادگی سریع جهت خنثی کردن چنین احتمالی بردارند.

دولت اسرائیل به جزئیات بیشتری در خصوص چرایی نگرانی خود اشاره نکرده اما گفته است که «احتمال مسموم کردن آب اسرائیل از سوی ایران» در دست بررسی است.

مقامات اسرائیل تأیید کرده‌اند که کشورشان به دلیل «ضربه‌پذیری» از ناحیه آب، هنوز برای ایران که در جستجوی ضربه زدن به زیربناهای اسرائیل است، می‌تواند یک هدف باشد.

به نوشته وای.نت، دستورهای ۹ ماه پیش دولت اسرائیل به نهادهای وابسته به سازمان آب این کشور جهت متصل شدن به ستاد پدافند سایبری، که ممکن بود نگرانی‌ها را به میزان زیادی برطرف کند، هنوز اجرایی نشده و وزیر انرژی از این تعلل خشمگین است.

از سوی دیگر، شرکت‌های «گیخون» و «مکوروت» که نهادهای ملی تأمین‌کننده آب اسرائیل هستند، در پی این نگرانی‌ها، ابراز اطمینان کرده‌اند که پراکندگی ساختاری شبکه آب‌رسانی این کشور مانع از قطعی آب در پی حملات سایبری احتمالی خواهد شد.

به نوشته وای.نت، نشست اضطراری وزارت انرژی اسرائیل به‌دنبال رویداد اخیر در تصفیه‌خانه اولدزمار، شهر کوچکی در ایالت فلوریدای آمریکا بود که شبکه آب‌رسانی آن با هدف مسموم کردن آب، دو روز پیش از برگزاری فینال جام فوتبال آمریکایی هدف حمله سایبری قرار گرفت.

یک هکر به سیستم کنترل تصفیه‌خانه اولدزمار رخنه کرده و تلاش کرده بود آب آشامیدنی مردم را با سود سوزآور، یا قلیاب، آلوده کند؛ برای مدت کوتاهی میزان ماده شیمیایی هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور در منبع آب از ۱۰۰ واحد عادی در یک میلیون به ۱۱ هزار واحد در یک میلیون افزایش یافت.

اولدزمار با ۱۵ هزار تن جمعیت، در ۲۵ کیلومتری محل برگزاری مسابقات «سوپربول» در شهر تمپای فلوریدا قرار دارد.

مقامات دولت فدرال آمریکا و مسئولان ایالت فلوریدا نامی از ایران به عنوان عامل حمله سایبری ناموفق به شبکه آب‌رسانی آن ایالت نبردند و کریس کربز، یک مقام پیشین امنیت سایبری آمریکا، احتمال داده بود که غیر از یک «عامل خارجی»، این خرابکاری کار کسی از درون سیستم یا یکی از کارمندان ناراضی پیشین باشد.

کمیته امور امنیتی در مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته یک جلسه در این باره برگزار کرده بود.

اما مقامات رسمی اسرائیل گفته‌اند که «اطمینان» دارند ایران در پشت پرده آن حمله به فلوریدا بوده‌ است.

ایگال اونا، مسئول پدافند ملی سایبری اسرائیل، در ارتباط با حمله سایبری در شهر اولدزمار آمریکا گفته بود «تمامی خطوط قرمز پیشین زیرپا گذاشته شده و جنگ از نوع جدید آن آغاز شده است».

ادعای مقامات اسرائیلی در خصوص ارتباط میان ایران با رویداد شهر اولدزمار از سوی مقامات رسمی آمریکا تأیید نشده است.

زوهار پینخاسی، مدیرکل اسرائیلی شرکت امنیت سایبری «مونسترکلود» که در فلوریدا مستقر است، گفته بود که میان رویداد اولدزمار با حمله سایبری بهار امسال به شبکه آب شهری اسرائیل «شباهت بسیار زیادی» وجود دارد.

اسرائیل در میانه بهار امسال خبر داد که «حملات سایبری ایران» به شبکه آب‌رسانی خود را که قرار بوده از طریق افزایش کلر آب، شهروندان اسرائیلی را «مسموم» کند، شناسایی و خنثی کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در بهار گفته بود مسموم کردن آب در شرایطی که مردم کشورش در نخستین دوره شهربندان ناشی از کرونا در خانه بودند، ممکن بود باعث فاجعه‌ای منجر به مرگ‌ومیر و همچنین قطعی آب شود.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند که ارتش این کشور در واکنش به آن حمله ناموفق، سریعاً دست به اقدامات سایبری علیه ایران زد و بر اساس تصمیمات گرفته شده در نشست محرمانه دولت نتانیاهو، یکی از مهم‌ترین این اقدامات، اخلال در کار پایانه بارگیری کشتی‌ها و کامیون‌ها در بندر رجایی در روز ۲۰ اردیبهشت امسال بود.

بندر رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس، برای ایران اهمیت راهبردی دارد.

رسانه‌های اسرائیل بعد از مدتی خبر دادند که ارتش به آن دسته از نظامیانش که طراح و مجری حمله سایبری به بندر رجایی بودند، نشان افتخار سال ۲۰۲۰ ارتش را اعطا کرد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، در خصوص گزارش حمله سایبری به شبکه آب‌رسانی اسرائیل در اوایل اردیبهشت، گفته بود که به‌طور اصولی، «دولت ایران در هیچ جنگ سایبری شرکت ندارد».

ایران اما خبر حمله انتقامی اسرائیل به بندر رجایی را تأیید ولی تأکید کرد که اخلالی اندک و موقتی ایجاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG