لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

افت بهای نفت در پی تعویق نشست اوپک و هم‌پیمانان


نفتکشی نزدیک بندر راس الخیر
نفتکشی نزدیک بندر راس الخیر

در پی تعویق جلسه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، به دلیل ادامه اختلاف مسکو و ریاض، بهای نفت روز دوشنبه ۱۸ فروردین دوباره مقداری کاهش یافت.

هفته گذشته در پی اعلام خبر برگزاری جلسه اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان، بهای نفت که به نازل‌ترین میزان طی حدود ۲۰ سال گذشته سقوط کرده بود، حدود یک چهارم افزایش افت.

اما تعویق اجلاس یاد شده، دوباره قیمت‌ نفت برنت را روز دوشنبه حدود ۳ درصد و قیمت نفت شاخص آمریکا را نزدیک ۸ درصد کاهش داد.

در نتیجه تداوم جنگ لفظی بین روسیه و عربستان سعودی که هر یک طرف مقابل را مسئول تشدید کاهش بهای نفت طی ماه گذشته می‌داند، اجلاس روز دوشنبه به پنجشنبه ۲۱ فروردین موکول شد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان تقاضا برای نفت خام در بازار جهانی طی ماه گذشته میلادی به خاطر شیوع ویروس کرونا، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته، ولی با این وجود عربستان سعودی و روسیه تولید خود را افزایش داده‌اند.

قبلا دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرده بود روسیه و عربستان به احتمال زیاد روزانه ۱۰ میلیون بشکه تولید خود را کاهش دهند و این کاهش حتی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

اما روسیه اعلام کرده هنوز بر سر میزان افت تولید توافق نکرده است.

ترامپ روز دوشنبه تهدید کرد اگر روسیه و عربستان بر سر کاهش تولید نفت توافق نکنند، بر واردات نفت از آنها تعرفه وضع می‌کند.

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت برنت حدود ۳۳ دلار و ۴۴ سنت است، در حالی که اوایل سال جاری، این رقم نزدیک ۷۰ دلار بود. بهای نفت شاخص آمریکا نیز به ۲۶ دلار و ۱۲ سنت رسیده است.

یکی دیگر از دلایل کاهش بهای نفت پر شدن انبارها به خصوص انبارهای آمریکاست که به گزارش اداره انرژی آمریکا افزایش ذخایر آنها از سال ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها نیز به رادیوفردا گفته است که طی ماه گذشته ۹۱ میلیون بشکه نفت به ذخایر نفت جهان افزوده شده و کل نفت انبار شده در جهان به ۴.۵ میلیارد بشکه رسیده است.

دن بروی‌لت، وزیر انرژی آمریکا، روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با همتایان سعودی و روسی خود گفت به اعتقاد او این دو کشور میزان تولید خود را کاهش و به نبرد بر سر سهم خود در بازار جهانی پایان خواهند داد.

سخنگوی دولت روسیه نیز گفت که این کشور حاضر است در اقدام هماهنگ با سایر کشورهای تولید کننده برای کاهش تولید مشارکت کند و اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان «به دلایل فنی» به تعویق افتاده است.

منابع مطلع در اوپک هفته گذشته از احتمال موافقت اعضای این سازمان و کشورهای هم پیمان برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه از تولید روزانه که معادل ده درصد تولید نفت جهان در شرایط عادی است، خبر دادند.

ولی برخی از کارشناسان بازار نفت می گویند در ماه آوریل میزان نفت اضافی در بازار حداقل ۲۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود و کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه‌ای برای ایجاد ثبات در بازار و افزایش بهای نفت کافی نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG