لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

انتقال نفت کرکوک به ایران «به‌دلیل نبود ایکس‌ری» متوقف شد


بخشی از خط لوله نفت کرکوک
بخشی از خط لوله نفت کرکوک

اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید انتقال نفت کروک به ایران، به‌خاطر مسائل امنیتی، و نبود ایکس‌ری، متوقف شده‌است. دبیر کل این اتاق می‌گوید با طرف عراقی گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا از امکانات آن‌ها استفاده شود.

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، هفت اسفند به خبرگزاری ایسنا گفته است توافق سواپ نفت انجام شده، «اما اجرایی کردن آن با مشکلاتی در زمینه‌ ایمنی همراه است».

آقای حسینی در مورد جزئیات چالش‌های امنیتی موجود به کامیون‌های انتقال نفت اشاره کرده و می‌گوید بررسی خودروها است که اجرای توافق را متوقف کرده: «زیرا ایکس‌ری نداریم».

به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق «در این زمینه با طرف عراقی صحبت شده و چنانچه موافقت کنند از امکانات ایکس‌ری که آنها از آن بهره‌مند هستند استفاده خواهیم کرد و تجهیزات خود را به مرور تکمیل می‌کنیم».

هنوز گزارشی در مورد نتیجه این گفت‌وگوها منتشر نشده‌است.

در میانه آذر ماه یک مقام رسمی عراق از امضای قرارداد صادرات روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت منطقه کرکوک به ایران خبر داده بود.

صادرات نفت این منطقه، چندی پس از تنش‌های ناشی از همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و دخالت نظامی نیروهای عراقی در مناطق تحت کنترل کردها متوقف شده بود.

دو ماه پس از امضای قرارداد میان تهران و بغداد، دو مقام عراقی اعلام کردند ارتش آن کشور «برای عملیاتی با هدف کنترل امنیتی بیشتر بر یک منطقه مرزی با ایران که مسیر انتقال نفت است آماده می‌شود».

مقامات عراقی در مورد تهدیدهای امنیتی در منطقه جزئیات چندانی ارائه نکردند، اما گفته شده بود دو گروه شبه‌نظامی در منطقه فعال هستند، که یکی از آن‌ها باقیمانده گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است و دیگری گروهی موسوم به «پرچم‌های سفید» که اطلاعات زیادی در مورد آن در دست نیست، اما احتمالا از پیکارجویان کـرد تشکیل شده‌است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG