لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

ارزیابی دو صندوق سرمایه‌گذاری: «نفت ۱۵۰ دلاری» با تحریم‌های ایران


با توجه به تنش‌های تجاری و افزایش تولید نفت‌خام که از میزان تقاضای فعلی بیشتر است بازار جهانی نفت آینده روشنی ندارد، اما برخی از مهم‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی معتقدند بهای نفت دوباره به رکوردهای تاریخی خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از شرایط بازار نوشته که جنگ تجاری بین آمریکا و چین رشد اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است. در بازارهای فیزیکی نشانه‌های کاهش تولید را می‌توان مشاهده کرد و محموله‌های نفت بدون مشتری، در نفتکش‌ها انبار شده و قیمت آن کاهش یافته است.

علاوه بر این نرخ بهره متوسط در سراسر جهان و ارزش دلار در حال افزایش است. تحت تاثیر این عوامل قیمت واردات نفت خام برای خریداران این محصول در کشورهای رو به رشد در حال افزایش است.

هم اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین پیش‌بینی ماهانه خود هشدار دادند که اختلافات تجاری رشد تقاضا در سطح جهان را به خطر می‌اندازد.

اما با وجود این برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم جهان مثل «اندوراند کاپیتال» و «وستبک کاپیتال» پیش‌بینی می‌کنند که بهای هر بشکه نفت از قیمت فعلی که حدود ۷۵ دلار است به ۱۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود که عامل اصلی اين افزايش قیمت، تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران باشد که از آبان به اجرا گذاشته می‌شوند.

یکی از مدیران وستبک کاپیتال که دفتر مرکزی آن در لندن است گفت: «به اعتقاد ما اواسط ماه آبان روزانه حدود ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه نفت کمتری به بازار عرضه خواهد شد. این رقم بزرگی است. این بر اساس دیدگاهی است که آمریکا ممکن است به طور موقت در این تحریم‌ها استثناهایی قایل شود. در نهایت کاهش صادرات نفت ایران ممکن است به دو میلیون بشکه در روز برسد».

به دنبال خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت این کشور اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را از سر خواهد گرفت. علاوه بر این دونالد ترامپ اوپک را مسئول ۴۵ درصد افزایش بهای نفت طی یک سال اخیر می‌داند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید: پیره اندوراند، مدیر و صاحب صندوق سرمایه‌گذاری اندوراند کاپیتال، که در سال ۲۰۰۸ افزایش شدید و سقوط بهای نفت را پیش‌بینی کرده بود در واکنش به سخنان آقای ترامپ در شبکه توئیتر نوشت: ظرفیت تولید اضافی اوپک در پایین‌ترین حد خود است.

او افزود: «این یک مشکل بزرگ خواهد بود» و پیش‌بینی کرد بهای نفت طی دو سال به ۱۵۰ دلار خواهد رسید.

گذشته از خطر کاهش شدید صادرات نفت ایران، تولید نفت خام در ونزوئلا به خاطر بحران اقتصادی آن کشور تا پایان سال جاری میلادی ممکن است به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد در حالی که اواسط سال ۲۰۱۷ حدود دو میلیون بشکه بود.

صندوق سرمایه‌گذاری اندوراند کاپیتال حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند.

در پیش گرفتن یک سیاست مغایر با فضای کنونی بازار ممکن است پرهزینه باشد. حتی اندوراند که در سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده بود که بهای نفت به شدت افزایش خواهد یافت ولی در واقعیت حدود ۵۰ دلار باقی ماند.

طبق اسناد سرمایه‌گذاری که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، درآمد بخش انرژی وستبک کاپیتال در سال میلادی گذشته حدود چهار درصد و طبق آمارهایی که بانک اچ‌اس‌بی‌سی منتشر کرده، درآمد صندوق سرمایه‌گذاری اندوراند کاپیتال نیز در شش ماهه اول سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

یکی از مدیران وستبک کاپیتال می‌گوید: «اگر پیش‌بینی ما در مورد افزایش بهای نفت از ۷۵ به ۱۵۰ دلار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده درست باشد درآمد ما از محل خرید نفت در حال حاضر و فروش آن در آینده خیلی عالی خواهد بود. البته اگر پیش‌بینی ما درست باشد».

منبع: خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG