لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

کسری «نیم میلیون بشکه‌ای» عرضه جهانی نفت در بهار سال جاری


اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه متعهد شدند که برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند .
اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه متعهد شدند که برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند .

در حالی که آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در اردیبهشت ماه آماده می‌شود، آژانس بین المللی انرژی گزارش داده است که بهار سال جاری انتظار می رود تقاضای جهانی نفت، روزانه نیم میلیون بشکه بیشتر از عرضه نفت باشد. به عبارتی، جهان با کسری عرضه نفت مواجه خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی طی گزارشی که جمعه ۲۴ اسفندماه در سایت رسمی خود منتشر کرده است، با اشاره به افت تولید نفت ایران و ونزوئلا، همچنین تعهد اوپک و کشورهای هم پیمان به کاهش تولید نفت در نیمه اول ۲۰۱۹، می گوید در سه ماهه اول سال جاری، مقدار اندکی عرضه مازاد نفت وجود دارد، اما در سه ماهه دوم (تقریبا معادل فصل بهار) بازارهای جهانی نفت با کمبود روزانه نیم میلیون بشکه نفت مواجه خواهند بود.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه اواخر سال گذشته متعهد شدند که برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند که اوپک مسئول دو سوم این کاهش است. ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش تولید مستثنی هستند.

آژانس می‌گوید اوپک در ماه فوریه ۹۴ درصد به تعهد خود پایبند بوده است، خصوصا عربستان ۱۷۰ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود کاهش تولید داشته است، اما کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه تنها ۵۱ درصد از تعهد خود را اجرا کرده‌اند.

بر اساس برآورد خود اوپک، کشورهای عضو این سازمان در ماه فوریه ۳۰ میلیون و ۵۴۹ هزار بشکه تولید نفت داشته اند.

آمریکا آبان ماه سال جاری تحریمهای نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت و هشت مشتری ایران را معاف کرد تا برای شش ماه خرید نفت ایران به صورت محدود ادامه دهند. اردیبهشت ماه سال آینده خورشیدی (ماه مه ۲۰۱۹) آمریکا موضوع معافیتها را دوباره بررسی و اعلام خواهد کرد، اما اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری گزارش داد، دولت دونالد ترامپ قصد دارد از ماه میلادی مه، با کاهش ۲۰ درصدی از صادرات نفت ایران، کل آن را به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

آژانس بین المللی انرژی می‌گوید هم اکنون اوپک روزانه توان تولید ۲.۸ میلیون بشکه نفت اضافی دارد (بدون محاسبه ایران و ونزوئلا) که دو سوم این ظرفیت خالی در عربستان است.

تولید نفت آمریکا نیز با شدت در حال افزایش است و بنا بر گزارش آژانس، عامل عمده تثبیت بازار نفت است. آمریکا سال گذشته سهمی ۷۹ درصدی در کل رشد تولید نفت کشورهای غیر اوپک داشت و امسال هم سهمی ۸۳ درصدی خواهد داشت.

آمریکا ژانویه سال جاری نیز تحریمهای نفتی ونزوئلا را به اجرا گذاشت و صادرات این کشور با افت مواجه شده است. آژانس بین المللی انرژی می گوید، با افت صادرات ونزوئلا به آمریکا، روسیه سریع وارد عمل شده و جای این کشور در بازارهای آمریکا را گرفته است. روسیه در ماه فوریه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت به آمریکا فروخته است.

آژانس می‌گوید آمریکا در سال ۲۰۲۱ به صادرکننده خالص نفت تبدیل خواهد شد که نقطه‌ عطفی در بازارهای جهانی است. این کشور انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ به صادرکننده خالص روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تبدیل شود.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات خالص نفت و محصولات نفتی این کشور از بالای ۱۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۰۵ به ۲.۳۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ رسیده است. البته این رقم متوسط واردات خالص نفت و محصولات نفتی طی سال گذشته میلادی است و در ماههای پایانی سال، واردات خالص نفت آمریکا به زیر ۸۰۰ هزار بشکه سقوط کرد.

واردات خالص نفت و محصولات نفتی آمریکا طی سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸:

منابع: آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اوپک، رویترز. د.خ
XS
SM
MD
LG