لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

افت قیمت نفت در پی تمایل اوپک برای خروج از پیمان نفتی با روسیه


در پی انتشار گزارش‌هایی از تمایل برخی کشورهای عضو اوپک برای خروج از پیمان کاهش تولید نفت با روسیه، قیمت‌های جهانی نفت روز پنج‌شنبه ۱۲ خردادماه کاهش یافت.

روزنامه وال‌استریت جورنال گزارش داده است که برخی از اعضای اوپک در حال جستجوی راه‌هایی برای افزایش صادرات نفت و پایان دادن به پیمان کاهش تولید نفت با روسیه هستند.

این پیمان اوایل سال ۲۰۲۰ و در پی افت شدید قیمت نفت به خاطر شیوع کرونا، میان اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه امضا شد تا با کاهش تولید نفت، قیمت‌ها را بالا نگه دارند.

در صورت لغو این پیمان کشورهایی مانند عربستان و امارات می‌توانند تولید نفت خود را بصورت چشمگیری افزایش دهند تا جایگزین افت تولید و صادرات نفت روسیه به خاطر تحریم‌های غرب شود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز گزارش داده است عربستان سعودی که رهبری اعضای اوپک در توافق کاهش تولید نفت با روسیه را دارد، به هم‌پیمانان غربی خود اطلاع داده که اگر تولید نفت روسیه تحت تأثیر تحریم‌های غرب بصورت چشمگیری کاهش یابد، برای افزایش تولید نفت آمادگی دارد.

قرار است روز پنج‌شنبه وزیران نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه تشکیل جلسه دهند.

عربستان پیشتر به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت جواب منفی داده بود، اما افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی به خاطر افزایش قیمت نفت باعث نرم شدن موضع عربستان شده است.

بهای نفت طی روز سه‌شنبه هفته جاری به ۱۲۵ دلار اوج گرفت، اما روز پنج‌شنبه قیمت نفت شاخص برنت به ۱۱۵ دلار کاهش یافت.

پیش از تحریم‌های غرب علیه کرملین به خاطر تهاجم این کشور به اوکراین، نیمی از صادرات روزانه ۸ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه راهی اتحادیه اروپا و آمریکا می‌شد، اما آمریکا به همراه کانادا، استرالیا و بریتانیا اکنون خرید نفت از روسیه را تحریم کرده و اتحادیه اروپا نیز هفته جاری توافق کرد که خرید نفت از روسیه را تا پایان امسال ۹۰ درصد کاهش دهد.

آمریکا و کانادا امسال تولید نفت خود را روی‌هم رفته بیش از ۱.۵ میلیون بشکه افزایش خواهند داد و عربستان و امارات نیز ظرفیت اضافی تولید روزانه دست‌کم ۲.۵ میلیون بشکه نفت را دارند. بدین ترتیب، انتظار نمی‌رود سقوط صادرات نفت روسیه تأثیر چندانی در بازارهای جهانی نفت داشته باشد.

خبرگزاری رویترز به تازگی گزارش داد که روسیه تولید نفت خود را طی چند ماه گذشته روزانه یک میلیون بشکه کاهش داده، اما آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تولید نفت این کشور از ماه جاری یا آینده حدود ۳ میلیون بشکه کاهش یابد.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG