لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

کره جنوبی خواستار کمک قطر برای آزادی كشتی توقیف‌شده‌اش به دست ایران شد


تانکر توقیف‌شده کره جنوبی از سوی سپاه پاسداران ایران
تانکر توقیف‌شده کره جنوبی از سوی سپاه پاسداران ایران

کره جنوبی خواستار حمایت قطر از آزادسازی سریع نفتکش این کشور شد که اخیرا توسط ایران توقیف شده است.

به گزارش یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی، در روز پنج‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه، چوی جونگ کون، معاون اول وزارت خارجه این کشور، که پس از سفر به ایران عازم دوحه، پایتخت قطر شده است در دیدار با مقامات این کشور خواستار حمایت حداکثری قطر برای حل مسئله توقیف کشتی کره جنوبی از سوی ایران شد.

سپاه پاسداران روز ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد که کشتی کره جنوبی «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» ایجاد کرده و به همین دلیل توقیف و به بندرعباس هدایت شده است.

توقیف این نفتکش در حالی رخ داد که مذاکرات تهران و سئول درباره پول‌های مسدودشده ایران در آن کشور در جریان بود.

مقام‌های ایرانی پیشتر گفته بودند که هفت میلیارد دلار از پول فروش نفت به کره جنوبی به دلیل تحریم‌ها در بانک‌های این کشور بلوکه شده است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران تنها می‌تواند از این دارایی‌ها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه مانند مواد غذایی و دارو از کره جنوبی استفاده کند.

پس از اقدام به توقیف کشتی کره‌ای، ایران از سوی مقامات آمریکایی به «اخاذی از جامعه بین‌المللی» در راستای کاهش فشار تحریم‌ها متهم شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در واکنش به این اتهام دولت کره جنوبی را متهم کرد که «به بهانه واهی» بیش از هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را «گروگان گرفته» است.

چوی جونگ کان، معاون اول وزارت خارجه کره جنوبی، هم که در پی توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه پاسداران ۲۱ دی‌ماه وارد تهران شده بود با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار کرد. اما مذاکرات مقامات دو کشور برای آزادسازی این کشتی به نتیجه نرسید.

پس از آن معاون وزیر خارجه کره جنوبی عازم دوحه، پایتخت قطر شد. مقامات این کشور امید دارند که با توجه به روابط سیاسی دوستانه این کشور با ایران، مقامات قطر بتوانند در آزادسازی کشتی توقیف‌شده کمک کنند.

در همین حال مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته جمهوری اسلامی ایران، هم روز پنج‌شنبه با تکرار استدلال ایران مبنی بر آلودگی نفتی توسط کشتی کره‌ای گفت: «این مسائل هیچ ارتباطی به مناسبت‌های سیاسی ندارد و یک موضوع اقتصادی و زیست‌محیطی است.»

ایران در قبال درخواست کره جنوبی برای اثبات ادعای آلودگی زیست‌محیطی کشتی توقیف‌شده تاکنون شواهدی ارائه نکرده است.

XS
SM
MD
LG