لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

«زنیت» و «یاشیکا» احیا می‌شوند


یاشیکا اف ایکس ۷ (۱۹۷۹-۱۹۸۴)
یاشیکا اف ایکس ۷ (۱۹۷۹-۱۹۸۴)

زنیت و یاشیکا دو برند قدیمی‌سازنده دوربین های عکاسی دوباره بعد از سال ها احیا می‌شوند.

شرکت ژاپنی یاشیکا با انتشار چندین فیلم تبلیغاتی خبر از بازگشت خود در زمینه ساخت دوربین های عکاسی حرفه‌ای داده است. این شرکت برنامه گسترده‌ای را برای بازگشت به بازار تدارک دیده است.

یاشیکا در سال ۱۹۴۹ و در شهر ناگانو ژاپن برای تولید ساعت متولد شد. اما پس از مدتی مدیران این شرکت تصمیم گرفتند در خط تولید تغییراتی ایجاد کنند و به‌جای ساعت به تولید دوربین عکاسی بپردازند. این شرکت اولین دوربین فریم متوسط خود را در ماه ژوئن سال ۱۹۵۳ میلادی با عنوان یاشیکافلِکس که دارای لنز دوگانه‌ی بازتابشی بود روانه بازار کرد. ادامه فعالیت شرکت یاشیکا در زمینه ساخت دوربین‌های عکاسی ۳۵ میلی متری بود و در این زمینه توانست دوربین‌های با کیفیت و قیمت مناسب را روانه بازار کند از معروف‌ترین ساخته های این شرکت می‌توان به مدل یاشیکا پنتاماتیک اشاره کرد.

در سال ۱۹۸۳ این شرکت به وسیله‌ شرکت ژاپنی کایوسِرا خریداری شد. این شرکت همچنان در برابر تکنولوژی جدید مقاومت می‌کرد و نگاتیو را برتر از عکاسی دیجیتال می‌دانست. این سیاست در نهایت باعث توقف تولید محصولات عکاسی با برند یاشیکا در سال ۲۰۰۳ شد.

گذشته از نشان یاشیکا، نشان زنیت هم قصد بازگشت به عرصه تولید دوربین‌های عکاسی را دارد.

زنیت نام دوربین عکاسی آنالوگ روسی در زمان شوروی سابق است که توسط کمپانی کی ام زی در نزدیکی مسکو از سال ۱۹۵۲ تولید می‌شد. این برند در ایران هم بسیار شناخته شده است و معروف‌ترین مدل آن در ایران زنیت ۱۲۲ نام دارد. در گذشته بسیاری از هنرمندان در ایران عکاسی را با این دوربین آموخته اند.

زنیت قصد دارد در سال ۲۰۱۸ با عرضه دوربین‌های عکاسی فول فریم بدون آینه، با قیمت ارزان‌تر از رقبا، به جهان دوربین‌های عکاسی بازگردد. برخی رسانه ها هم از احتمال همکاری یاشیکا و زنیت در توسعه دوربین‌های عکاسی در تلفن‌های همراه خبر می‌دهند.

اولین دوربین عکاسی زنیت در سال ۱۹۵۲ وارد بازار شد این دوربین عکاسی از نوع رفلکس تک لنزی بود.

بسیاری از ساخته های شرکت زنیت کپی محصولات شرکت های غربی مانند لایکا بودند با این وجود بدلیل قیمت ارزان‌تر، شرکت سازنده توانست این دوربین را به یکی از معدود محصولات صادراتی موفق شوروی در جهان بدل کند. دوربین‌های این برند با اینکه ساخت زیبایی نداشتند و در برخی قطعات لنز و دوربین از قطعات زمخت استفاده شده بود اما دارای کارکرد قابل قبولی بودند و دوام بالایی داشتند.

زنیت هم مانند یاشیکا در برابر فناوری دیجیتال مقاومت کرد تا در نهایت این مقاومت به بهای توقف تولید محصولات این شرکت ختم شود. تولیدات این شرکت روسی در سال ۲۰۰۵ میلادی متوقف شد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که زنیت برای بازگشت با آن دست به گریبان خواهد بود عدم شناخت نسل جدید عکاسان نسبت به محصولات این شرکت است. بسیاری زنیت را یک دوربین عکاسی ارزان قیمت متعلق به نسل های گذشته می‌دانند. اما زنیت می‌خواهد با تکیه بر گذشته خود و با قیمت ارزان تر نسبت به رقبا دوباره وارد بازار شود. بازار روسیه و کشورهای در حال توسعه از اصلی‌ترین هدف‌های زنیت برای بازگشت است. با این وجود رشد تلفن‌های همراه در زمینه عکاسی و میل کمتر مصرف‌کنندگان برای خرید دوربین های عکاسی ممکن است این برند را نیامده با شکست مواجه کند.

XS
SM
MD
LG