لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

پارلمان اوکراین طرح تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران را بررسی می‌کند


براساس این طرح، اوکراین برای تروریستی شناخته‌شدن سپاه باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد؛ با آمریکا که سپاه را تروریستی اعلام کرده و اتحادیه اروپا همسو شود
براساس این طرح، اوکراین برای تروریستی شناخته‌شدن سپاه باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد؛ با آمریکا که سپاه را تروریستی اعلام کرده و اتحادیه اروپا همسو شود

طرحی با عنوان «طرح محکومیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعلام آن به عنوان سازمان تروریستی» روز دوشنبه ۱۵ خرداد به پارلمان اوکراین ارائه شد.

در این طرح آمده که ایران با حکومت تروریستی روسیه همکاری تنگاتنگ دارد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روسیه را محکوم نکرده است.

در طرح تروریستی اعلام شدن سپاه آمده است: «تصمیم ایران برای ارسال سلاح به روسیه مسئولیت پیامدهای جنگ علیه اوکراین را روی دوش این کشور می‌گذارد. به علاوه، سپاه پاسداران مسئول سرنگونی هواپیمای غیرنظامی اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ در نزدیکی تهران است».

براساس این طرح، اوکراین برای تروریستی شناخته‌شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد؛ با آمریکا که سپاه را تروریستی اعلام کرده و اتحادیه اروپا که این گام را بررسی می‌کند همسو شود و همچنین تمام کشورهای جهان را فرا بخواند که سپاه پاسداران را به‌دلیل اقدامات ترویستی در داخل و خارج ایران تروریستی اعلام کند.

از دید اوکراین، ایران بخشی از ائتلاف‌ دیکتاتوری‌هاست که علیه اوکراین و جهان متمدن می‌جنگد و حامی اصلی تسلیحاتی روسیه در این جنگ شده است.

الکساندر مرژکو (Olexander Merezhko)، رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان اوکراین و طراح این محکومیت، در مصاحبه اختصاصی با رادیو فردا گفت: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی ا‌ست که با روسیه برای کشتار گسترده شهروندان اوکراین همدست شده».

او افزود: «شب‌هایی که شهرهای اوکراین به‌ویژه کی‌یف هدف حملات مداوم پهپادهای مدل شاهد قرار می‌گیرند این فکر دائم به ذهن خطور می‌کند که روسیه و حامیان جنگ کرملین در ایران تروریست هستند».

آقای مرژکو گفت: «وقتی‌که دائم با حملات پهپادهای ساخت ایران روبرو می‌شوید آیا می‌توانید طور دیگری فکر کنید؟ این طرح به نوعی بیانگر این احساسات است».

رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان اوکراین اظهار داشت: «همزمان به عنوان کارشناس حقوق بین‌الملل می‌دانم که تصمیم ایران برای تامین تسلیحاتی ارتش روسیه، در حالی که خوب می‌داند از این سلاح‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد شد، جنایت است».

به گفته این مقام اوکراینی، «رهبران ایران چند ماه است که می‌بینند روسیه از پهپادهای شاهد علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند و برای کرملین هدف این جنگ نسل‌کشی‌ست. ادامه همکاری با روسیه بدان معناست که ایران نیز همدست کشتار گسترده شهروندان اوکراینی شده است».

مقامات اوکراینی گفته‌اند که روسیه از ابتدای جنگ در پنجم اسفند ۱۴۰۰ تاکنون، با هزار و ۱۶۰ پهپاد مدل «شاهد» به اوکراین حمله کرده است.

از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران مسئول تولید، انتقال و آموزش نظامیان روس از جمله با اعزام مستشاران خود به مناطق اشغال شده اوکراین هستند.

گزارش‌ها حاکی است که تهران انواع مهمات و تجهیزات نظامی مورد استفاده ارتش روسیه در اوکراین را نیز به مسکو تحویل داده است. گزارش اخیر شبکه خبری اسکای‌نیوز از سندی ۱۶ صفحه‌ای مربوط به ارسال مهمات جنگی به ارزش حدود یک میلیون دلار از ایران به روسیه پرده برمی‌دارد.

رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان اوکراین در ادامه گفتگو با رادیو فردا تصریح کرد: «سپاه پاسداران عضو ائتلاف دیکتاتورها علیه جهان متمدن است».

آقای مرژکو گفت: «بحران کنونی محدود به تهاجم گسترده نظامی روسیه علیه اوکراین نیست، بلکه شاهد جنگ ترکیبی جهانی هستیم که در آن دو ائتلاف روبروی هم قرار گرفته‌اند. روسیه عامل اصلی ا‌ست اما تنها نیست. بلاروس، ایران و کره شمالی متحدانش هستند و این اتحاد مورد حمایت چین نیز بوده است».

او تاکید کرد: «ایران نقش تامین‌کننده تسلیحات را برعهده گرفته است ولی دائما دروغ می‌گوید که بی‌طرف است. پهپادهای شاهد هرچند با نام گِران به اوکراین پرتاب شدند اما تولید ایران هستند».

این مقام اوکراینی افزود: «در این جنگِ ائتلاف دیکتاتوری علیه ائتلاف دموکراتیک، اوکراین نه تنها برای حفظ تمامیت ارضی خود می‌جنگد بلکه باید مدافع ارزش‌ها دموکراتیک و اصول حقوق بین‌الملل و جنبش‌های دموکراتیک باشیم از جمله اپوزیسیون ایران که علیه حکومت مستبد و سپاه پاسداران به میدان آمده».

طرح تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرچند توسط رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان اوکراین ارائه شده است، اما پیش از رای‌گیری باید در کمیته دفاع و امنیت ملی تایید شود.

این کمیته اخیراً به پارلمان اوکراین توصیه کرده بود که تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران به مدت ۵۰ سال تصویب کند.

این تحریم‌ها به تازگی تصویب شدند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG