لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

وزیر خارجه عمان: ایران و آمریکا به توافق درباره تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند


سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان
سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان

وزیر امور خارجه عمان روز چهارشنبه ۲۴ خرداد به وب سایت المانیتور گفته است، ایران و آمریکا به نهایی کردن توافقی برای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی در ایران، نزدیک هستند.

سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، همچنین گفته است، واشینگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام «جدی» هستند.

مذاکرات احیای توافق «برنامه جامعه اقدام مشترک» با میانجی‌گری اتحادیه اروپا تابستان سال گذشته با شکست مواجه شد. آمریکایی‌ها در جریان آخرین مذاکرات غیرمستقیم در دوحه گفتند که ایران در این مذاکرات خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرد.

المانیتور می‌گوید، تحلیلگران معتقدند دولت بایدن بعید است بدون اطمینان از آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران دوباره به توافق هسته‌ای موسوم به برجام وارد شود. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز شهروندان دارای تابعیت آمریکایی در زندان‌های ایران هستند.

سید بدر بن حمد البوسعیدی در خصوص تبادل زندانیان گفت: «می توانم بگویم (به توافق) نزدیک هستند. البته پرسش (درباره مسائل باقی مانده) احتمالا فنی است.»

وزیر خارجه عمان در خصوص وجوه مسدود شده ایران گفته است: «آنها باید چارچوبی [اجرایی و] زمانی داشته باشند که چگونه باید این کار را سازماندهی کرد. فکر می‌کنم آنها دارند این مسائل را حل و فصل می‌کنند.»

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس هم هفته گذشته به نقل از سه منبع مطلع نوشت، مقامات ایران و آمریکا ماه گذشته میلادی در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند و عمانی‌ها پیام‌هایی را بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا منتقل می‌کردند. طبق این گزارش برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، مذاکرات غیرمستقیمی با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران٬ داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گزارش‌ها درباره مذاکره میان ایران و آمریکا در مسقط واکنش نشان داد و آن را تأیید کرد و گفت این مذاکره «مخفیانه» نبوده است.

سید بدر بن حمد البوسعیدی با این حال مشارکت در این مذاکرات را تایید نکرد اما گفت، مسقط «با حسن نیت اعلام آمادگی کرده است به هر دو طرف، چه در اینجا و چه در هر جای دیگر کمک کند.»

وزیر خارجه عمان همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا با اشاره به این که «فضای مثبتی در مورد مساله هسته‌ای وجود دارد» گفت: «مسقط معتقد است که رهبری ایران برای دستیابی به توافق جدی است.»

آقای البوسعیدی تصریح کرد: مقام‌های ایران مایل هستند «تا زمانی که طرف مقابل حسن نیت متقابل داشته باشد» به روند مذاکرات ادامه دهند.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص توافق «کوچک» ایران و آمریکا بر سر مساله منتشر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز روز گذشته به مقامات این کشور گفته مذاکراتی میان ایران و آمریکا برای رسیدن به «یک توافقِ کوچک، و نه یک توافق» در جریان است.

XS
SM
MD
LG