لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۱

ابراز امیدواری عمان نسبت به برقراری آتش‌بس در يمن «در آينده نزديک»


با وجود پيشنهاد آتش‌بس رياض، شورشيان حوثی حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان و حملات زمينی برای تصرف شهر مارب را ادامه داده‌اند.
با وجود پيشنهاد آتش‌بس رياض، شورشيان حوثی حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان و حملات زمينی برای تصرف شهر مارب را ادامه داده‌اند.

دولت عمان، ميانجی گفت‌وگوهای آتش‌بس بين عربستان سعودی و حوثی‌های يمن، روز سه‌شنبه ۱۰ فروردين ابراز اميدواری کرد که طرف‌های درگير «در آينده نزديک» با هم به توافق برسند.

بر اثر جنگ شش ساله يمن ده‌ها هزار نفر که اکثر آن‌ها غيرنظامی بودند کشته شده‌اند، ميليون‌ها نفر آواره شده و اين کشور با خطر قحطی روبرو است.

دولت عمان در تلاش‌های ديپلماتيک برای دستيابی به يک راه حل سياسی برای جنگ يمن با سازمان ملل، رياض و واشنگتن همکاری نزديکی دارد.

این کشور در بيانيه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی اين کشور منتشر شد گفت: «سلطان‌نشين عمان اميدوار است که اين تماس‌ها در آينده نزديک به نتيجه مطلوب برسد و بتواند امنيت و ثبات را در کشور برادر يمن برقرار کرده و امنيت و منافع کشورهای منطقه را تامين کند».

از زمان دخالت نظامی کشورهای منطقه در جنگ داخلی يمن در سال ۲۰۱۵ تعدادی از رهبران شورشيان حوثی از جمله محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد اين گروه ساکن عمان بوده‌اند.

عربستان سعودی، رهبر ائتلاف نظامی که در حمايت از نيروهای دولتی يمن با شورشيان حوثی می‌جنگد، هفته گذشته طرحی برای آتش‌بس پيشنهاد کرد ولی حوثی‌ها اعلام کردند که فقط در صورت پايان محاصره دريايی و هوايی مناطق تحت کنترل آن‌ها حاضرند در این زمینه مذاکره کنند.

با وجود پيشنهاد آتش‌بس رياض، شورشيان حوثی حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان سعودی و حملات زمينی برای تصرف ناحيه و شهر مارب را ادامه داده‌اند. مارب يکی از معدود مناطق تحت کنترل نيروهای دولتی در نواحی مرکزی يمن است و ميدان‌های گازی مهم کشور در اين ناحيه قرار دارند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد دو پهپاد را که توسط شورشيان حوثی به سوی عربستان سعودی شليک شده بود ردگيری و منهدم کرده است.

سخنگوی نظامی شورشيان حوثی جمعه گذشته اعلام کرد که اين گروه با چند پهپاد تاسيسات شرکت نفت دولتی عربستان (آرامکو) را در راس التنوره، ربيغ، جازان و ينبع مورد حمله قرار داده است.

اين حملات همزمان با سفر تيم لندرکينگ، نماينده ويژه دولت آمريکا و مارتين گريفيث، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن به عمان و عربستان سعودی روی داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG