لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

محدودیت‌های تازه در کشورهای اروپایی؛ «اومیکرون ظرف سه روز دو برابر می‌شود»


با گسترش سریع موارد ابتلا به جدیدترین سویه جهش‌یافته ویروس کرونا، اومیکرون، شماری از کشورهای اروپایی محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی هم روز شنبه اعلام کرد که اومیکرون، در ۸۹ کشور گزارش شده است و تعداد مبتلایان در مناطقی که این ویروس در حال گسترش است، طی ۱.۵ تا ۳ روز، دو برابر می‌شود.

در همین حال نگرانی از گسترش سریع سویه اومیکرون در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، باعث اختلال در زندگی مردم در شماری از کشورهای اروپایی شده است.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند٬ روز شنبه اعلام کرد، در راستای مقابله با گسترش اومیکرون، در سراسر کشور در طول تعطیلات کریسمس و سال نو «قرنطینه سختگیرانه» اعمال می‌شود .

طبق این محدودیت‌ها، تمامی فروشگاه‌ها و خدمات غیر ضروری از جمله مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و میخانه‌ها و دیگر اماکن عمومی از فردا ۲۰ دسامبر تا ۱۴ ژانویه بسته خواهند شد و مدارس دست‌کم تا ۹ ژانویه تعطیل خواهند بود.

مارک روته در یک برنامه تلویزیونی گفت٬ هلند دوباره تعطیل می‌شود، به دلیل این که موج پنجم اومیکرون به سوی ما می‌آید و این امر اجتناب ناپذیر است.

نخست وزیر هلند از مردم این کشور خواسته است از دید بازدید در ایام کریسمس و سال نو خودداری کنند.

مارک روته تصریح کرد، دست به اقدام نزدن در شرایط کنونی باعث خواهد شد که با شرایط غیر قابل تصوری در بیمارستان‌ها مواجه شویم.

در همین حال، بریتانیا روز شنبه از از افزایش چشم‌گیر شماره مبتلایان به اومیکرون در این کشور خبر داده است و مشاوران دولت می‌گویند٬ ممکن است شمار مبتلایان بسیار بیشتر از این باشد.

در همین حال، شهردار لندن خواستار کمک به بیمارستانهای این شهر برای مقابله با «حادثه بزرگ» شده است.

بریتانیا شمار مبتلایان به اومیکرون را تا روز جمعه ۲۵ هزار نفر اعلام کرده است، و می‌گوید طی ۲۴ ساعت بیش از ده هزار ابتلای جدید به سویه اومیکرون تایید شده است.

دولت بریتانیا با وضع مقررات تازه، دوباره پوشیدن ماسک در داخل فضاهای بسته را الزامی کرد و به مردم دستور داد هنگام رفتن به کلوپ‌های شبانه و رویدادهای بزرگ، می‌بایست مدرک واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا را نشان دهند.

مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند، نیز در سخنرانی خود خطاب به مردم این کشور گفت که محدودیت‌های تازه برای محافظت از زندگی و معیشت در برابر این موج تازه ویروس کرونا ضروری است.

به دنبال گسترش کرونا در کشورهای اروپایی، فرانسه اعلام کرد که آتش‌بازی سال نو را لغو می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی هم روز شنبه اعلام کرد، سویه اومیکرون در کشورهایی که سطح بالایی از مصونیت جمعیتی دارند، به سرعت در حال گسترش است، ولی هنوز مشخص نیست که این سرایت‌پذیری بالا به دلیل توانایی ویروس برای فرار از ایمنی است، یا این که مانند سویه ویروس کرونا از قابلیت سرایت بالا برخورد است.

به رغم این که سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته میلادی پس از شناسایی اولیه سویه اومیکرون، از آن به عنوان یک سویه «نگران‌کننده» ویروس کرونا یاد کرد، هنوز اطلاعات زیادی درباره این سویه جدید از جمله شدت بیماری‌زایی آن جمع آوری نشده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل تاکید کرده است، هنوز اطلاعات محدودی در مورد شدت بیماری‌زایی اومیکرون وجود دارد.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG