لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

کانادا در سالگرد مهسا شش مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرد


وزارت خارجه کانادا روز جمعه، ۲۴ شهریور، در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، تحریم‌های حقوق بشری تازه‌ای را علیه مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، خبر این تحریم‌های تازه علیه شش مقام جمهوری اسلامی را اعلام کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده است، با این تحریم‌های تازه اشخاص و افرادی که در سرکوب‌های سیاسی و نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم ایران دست دارند، هدف قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجه کانادا می‌گوید، این تحریم‌ها در هماهنگی با اقدامات اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا صورت گرفته است و«عزم تزلزل ناپذیر کانادا برای پاسخ دادن به تجاوزات مداوم حکومت ایران علیه شهروندانش را نشان می‌دهد.»

اتحادیه اروپا نیز در این روز و در دور تازه تحریم‌های خود٬ چهار فرد و شش نهاد «مسئول نقض شدید حقوق بشر» در ایران، را تحریم کرد. آمریکا و بریتانیا نیز ده‌ها فرد و نهاد جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزودند.

وزارت خارجه کانادا می‌گوید این این چهاردهمین بسته تحریمی است که این کشور از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است. این تحریم‌ها ۱۳۵ نفر از مقامات جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

کانادا از زمان جان‌باختن مهسا(ژینا) و آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون ۳۹ نهاد جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده است.

طبق این گزارش، دولت کانادا روز جمعه حسن رحیم‌پور ازغدی و عبدالحسین خسروپناه، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، به همراه انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان، و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، را به فهرست تحریمی خود اضافه کرده است.

دولت کانادا همچنین محمد مسرور، فرمانده قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، را نیز تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا تصریح شده است که این کشور تلاش مستمری خواهد کرد تا هزینه اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر در این کشور را افزایش دهد.

در بیانیه تاکید شده است: همانطور که حکومت جمهوری اسلامی سرکوب شهروندان خود، به ویژه زنان و دختران سرعت می بخشد، کانادا به حمایت از مردم ایران ادامه می دهد.

کانادا از جمهوری اسلامی خواسته است «به همه اشکال آزار و اذیت و خشونت علیه شهروندان خود پایان دهد.»

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه کانادا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG