لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

پوتین در مراسم روز نیروی دریایی روسیه، آمریکا را بزرگترین تهدید خواند


ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه از قدرت نظامی برای شکست دادن هر متجاوز احتمالی برخوردار است
ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه از قدرت نظامی برای شکست دادن هر متجاوز احتمالی برخوردار است

رئیس‌جمهوری روسیه در مراسم روز نیروی دریایی این کشور، ایالات متحده آمریکا را بزرگترین تهدید علیه روسیه خواند.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۹ مرداد همچنین سند ۵۵ صفحه‌ای دکترین جدید دریایی روسیه را امضا کرد که بر توسعه نیروی دریایی این کشور در جهان، خصوصا مناطق حساس قطب شمال و دریای سیاه با محوریت مقابله با آمریکا تاکید دارد.

او در مراسم روز نیروی دریایی در سن پترزبورگ، پایتخت پیشین روسیه که توسط پتر کبیر بنا شد، از تزار روسیه برای ایجاد قدرت بزرگ دریایی و افزایش جایگاه جهانی این کشور ستایش کرد.

آقای پوتین همچنین با اشاره به موشک‌های کروز مافوق صوت «زیرکون» گفت روسیه از قدرت نظامی برای شکست دادن هر متجاوز احتمالی برخوردار است.

به‌گفته رئیس‌جمهوری روسیه، موشک‌های «منحصر به فرد» یاد شده طی چند ماه آینده به ناو جنگی گروشکوف تحویل داده خواهند شد.

او گفت: مهم، ظرفیت نیروی دریایی روسیه است که توان واکنش سریع علیه کسانی که تمامیت و آزادی کشور را تهدید کنند، داشته باشد.

موشک‌های مافوق صوت، پنج برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند و روسیه پارسال موشک کروز «زیرکون» را آزمایش کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که در روز نیروی دریایی روسیه، ناوهای ایران نیز در منطقه کاسپیسک روسیه حضور داشتند.

ولادیمیر پوتین اندکی قبل از سخنرانی خود، سند دکترین جدید نیروی دریایی را امضا کرد که بر توسعه راهبردی نیروی دریایی، شامل برنامه بلندپروازانه گسترش «نیروی دریایی عظیم» در کل جهان تاکید شده بود.

دکترین جدید نیروی دریایی روسیه می‌گوید بزرگترین تهدید، سیاست راهبردی آمریکا برای تسلط بر اقیانوس‌ها و نزدیک‌تر شدن ناتو به مرزهای روسیه است.

این سند می‌افزاید در صورتی که قدرت نرم، از جمله راه‌های دیپلماتیک و اقتصادی به بن‌بست برسد، روسیه ممکن است دست به استفاده «مناسب» از نیروی نظامی دریایی بزند.

پوتین در سخنرانی خود اشاره‌ای به اوکراین نکرد، اما دکترین جدید نیروی دریایی بر «تقویت همه‌جانبه موقعیت ژئوپولیتیک» روسیه در دریای سیاه و آزوف تاکید دارد.

در این سند همچنین به لزوم تقویت موضع روسیه در اقیانوس منجمد شمالی تاکید شده است؛ موضوعی که آمریکا بارها هشدار داده است که کرملین در تلاش برای نظامی کردن این منطقه است.

روسیه دارای ۳۷ هزار و ۶۵۰ کیلومتر ساحل در دریای ژاپن، دریای سیاه و خزر است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز خبرگزاری و اسپوتنیک/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG